Filmezni vagy fényképezni? Nem 'vagy', hanem 'és'!
Az is elgondolkodtató, hogy egyre többen fedezik föl a fényképezőgépük videós képességeit. Ez egybeesik a memóriakártyák kapacitásának növekedésével. Alig lehet kapni 2 GB-osnál kisebbet, úgy kell kikotorni a 4-8 GBosak közül. Nem mintha használhatatlanok lennének, csak olyan olcsón kellene adni, amennyiért nem érdemlik meg, hogy a helyet elfoglalják a magasabb nyereségtartalmú termékek elől.
Viszont a 2 GB-os, vagy pláne nagyobb memóriakártyára nyugodtan vehetünk fel mozgó felvételt is, nem fog túl hamar megtelni. Már csak azért sem, mert a gépek erősen tömörítenek, tehát a minőség messze nem tökéletes. Ebben a hibában szenvednek az „igazi” videokamerák is: a ma divatos merevlemezes vagy pláne memóriakártyás típusok szintén tömörített formátumot használnak, legfeljebb az szabályozható minőségű, és a legkevésbé zsugorított lehetőség sokkal jobb, mint amire egy fényképező képes.
Ez idő szerint tömörítetlen videót talán csak a kihalás szélén levő miniDV kazettás felvevővel lehet készíteni. 1 óra = 40-60 GB, ami még mindig nagy, akár a merevlemeznek is. Még a „háztartási” kamkorderek mostani csúcstartó típusa is csak 8 órát vehetne fel az 500 GB-jára. Márpedig a kameragyártók csak beépített merevlemezzel adják a termékeiket, ahelyett, hogy a vásárló dönthetné el, hogy a manapság nagyon olcsó noteszgéptárolók közül melyiket tolja be a videokamerájába. (Az ok: az olcsó merevlemezt árának többszöröséért adhatják el egy sokórás felvétellel reklámozható típusba beleépítve...)
Mellékesen megemlítjük a DVD-s kamkordereket, amelyek kisebb méretű típusai 80 mm-es lemezre dolgoznak, rövidebb felvételi idővel, a teljes méretű, 120 mm-es lemezt használók pedig a mai ízlésnek túl nagyok. Képességeik felső határa a DVD-minőség, ami éppen mostanában avul el a HD-irányzat miatt. (Kivéve az AVCHD-formátumot, ami egy olyan nagyfelbontású digitális videokamerás felvételi és lejátszási-formátum, mellyel nagy hatékonyságú kódoló-dekódoló technológiák alkalmazásával 1080i- és 720p-jeleket lehet rögzíteni 8 cm-es DVD-lemezekre. Egyébként pedig a DVD-minőség HD-re felskálázva egy 100 Hz-es tévén több mint elegendő...)
A lényeg: a fényképezők majdnem utolérték videózásban a kamkordereket. Mostanában, az újabb típusokban a zoom is működik videózás közben, legföljebb a hangfelvételt némítja el a gép néhány másodpercre, nehogy a zoom motorjának zúgása rontsa az élményt. A nagy zoomos fényképezőgépek 10-15-szörös átfogása utolérte a videokamerákét – miközben azok fényképezési képességei nem javultak.
Egyre több nappaliban jelenik meg HD Ready vagy full HD tévé, amelyen a fényképezőgépek a videokamerákénál sokkal nagyobb érzékelőjével készített videói kifogástalanul élvezhetők – lennének, ha az erős tömörítést el lehetne hagyni. De azért nagy élmény 94-106 centiméteren, 1920x1080 képponton visszanézni nemcsak a thaiföldi utazást, de a muraui síelést is...
Ráadásul a fényképezőgépek már nem a képminőség, hanem a szolgáltatások irányában versenyeznek. Mosoly, pislogásfelismerés, komplex képjavítás, WiFi-képességek, és most a HD-videó. Irányzatot nem indított, de mindenki ismeri a Casio tavaly őszszel megjelent 1000 képkocka/mp-es fényképezőgépét, amely emellett 1280x720-as videót is készített, 20-szoros optikai átfogással.
A legújabb csavart (fejlődési spirált) pedig a Canon felső kategóriás gépei indították el. Az olcsó DSLR-ekből „felszivárgott” a félprofi és profi gépekbe a HD-videózás. Viszont ezek magas érzékenységű lapkái olyan sötétben is tudnak videofelvételt készíteni, amelyben maga az emberi szem sem lát. Ez nem túlzás. Az interneten terjed az a klip, amelyet egy Vincent Laforet nevű fotóművész készített konkrétan éjszaka, egy Canon EOS 5D Mark II fényképezőgéppel (teljes méretű, 24x36 mm-es CMOS érzékelővel) külön világítás nélkül. Ez egy full HD, üldözéses jelenetsor, sárga higanygőz lámpák alatt és szinte vaksötétben, színhelyesen, élesen, megkomponálva, szuperplántól nagytotálig zoomolva, három szereplővel és egy operatőrrel. Jó, ez a fényképezőgép egyetlen, 4,5-szeres objektívvel 850 000 Ft, de egy közel hasonló képességű, de messze nem ilyen érzékeny videokamera (NEM kamkorder) másfél milliónál is több.
Várható tehát az amatőrfilmek fotográfiai minőségének drasztikus javulása – és a HD-videóképességek további fejlődése a fényképezőkben. Nehéz idők lesznek ezek a videokamerapiacon...
Laforet klipje: