Ezeket a tévéket össze is lehet tekerni
Hívei szerint az OLED rendszer az egyik legnagyobb jelentőségű technológiai áttörés a televíziózás történetében. A különleges technológia organikus fénykibocsátó diódákból áll. Ezek a diódák saját maguk képesek fény kibocsátására és színek létrehozására, így a képeket megjelenítő kijelző külön háttérvilágítás nélkül működhet.
Az extra vékony kialakításra bizonyíték az LG mindössze egy milliméter „vastag” nagyméretű és könnyű kijelzője, ami mágnesekkel rögzíthető a falra. Sőt! Az OLED-ből létezik összetekerhető prototípus is. De hiába gyártották lassan harminc éve az első működőképes kísérleti panelt, az OLED nagyon kevés háztartás nappalijában szórakoztat. A világ első kereskedelmi forgalomban is kapható OLED tévéjével a Sony jelent meg 2007-ben, de a 25 centis képátló és a brutális ár miatt nagyon keveset adtak el ebből – a japán elektronikai óriás gyorsan leállt a forgalmazással.
Csodálatos színek, alacsony fogyasztás Fabrizio Bensch / Reuters |
Az LG 2013 elején hozta forgalomba saját készülékét – ez az egyetlen, OLED-paneleket kereskedelmi mennyiségben előállító gyártó. A cég 138 centiméteres átmérőjű tévéje 1,2 millió forintba került, amíg forgalmazták – igaz, ívelt, háromdimenziós képet adó okostévéről volt szó. De ez nem az az árkategória, amiért megrohannánk a boltokat. (Az OLED nemcsak a tévék gyártása miatt fontos, ezzel a technológiával kisebb méretben is készülnek kijelzők – okostelefonokban számos gyártó használja ezt a rendszert.)
Napjainkban egyértelműen az LCD tévék a legnépszerűbbek, de az OLED tévék mellett szól a kiváló válaszidő, hogy csodálatosak a színei, alacsony a fogyasztása. Egy OLED-panel előállítási költsége azonban még mindig jelentősen meghaladja egy LCD-panelét. Az OLED készülékek árcsökkenését valószínűsíti, hogy a cégek az LG által gyártott panelt építik készülékeikbe. Tehát várhatóan nő az előállított kijelzők mennyisége, ami az egy darabra jutó költség csökkenését hozhatja el.
A másik szempont, hogy az LG folyamatosan fejleszti a technológiát. Amíg az első időszakban csak minden tizedik panel volt alkalmas arra, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljön, addig ez az arány mostanra a Full HD kijelzők esetében 80 százalékra nőtt. A Prohardver. hu szakportálon megjelent elemzés szerint a cél az, hogy elérjék az LCD-knél megszokott 95 százalékot. A dél-koreai cég bejelentése szerint 2018-ig 8,5 milliárd dollárt fektetnek az OLED-es technológia továbbfejlesztésére – 2017-ben pedig a hajlékony kijelzőik is a boltokba kerülnek.
Szakértők szerint az OLED belátható időn belül komoly vetélytársa lehet az LCD készülékeknek. Nagyon sok függ attól, hogy az IFA-n milyen termékeket, technológiákat mutatnak be.