A Boeing és a SpaceX nyerte az űrtaxi-tendert

Hamarosan véget ér az amerikai űrhajósok külföldi bértaxiztatása, hiszen az amerikai űrügynökség, a NASA bejelentette: összesen 6,8 milliárd dollárért a Boeing és a SpaceX vállalatokat bízza meg „űrtaxik" építésével. Ezzel a lépéssel megszűnik az Oroszországtól való függés, amerikai területről amerikai cégek juttatnak amerikai űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Az űrsiklóprogram leállítása óta az amerikai űrhajósok csak orosz Szojuzokkal érték el a nemzetközi űrállomást (ISS), de most a Boeing és SpaceX vállalatokkal kötött szerződés alapján mindkét cég hét űrhajós szállítására alkalmas űrkapszulát épít.

A Dragon v2 kabinja
A Dragon v2 kabinja
Mario Anzuoni / Reuters

A NASA mérlegelte a Sierra Nevada Corp. üzleti ajánlatát is, de végül a Boeing és az SpaceX kapta a megrendelést. A zsírosabb falat a Boeing-nek jutott, az ő részesedése 4,2 milliárd dollár, míg a SpaceX 2,6 milliárdos megbízást kapott. Az első űrhajósokat 2017-ben bocsátják fel Cape Canaveralból.

Az amerikai űrhajósokat az elmúlt három évben az orosz Szojuz űrhajókon vitték fejenként 70,7 millió dollárért a nemzetközi űrállomásra. A NASA tavaly áprilisban hat útra szerződött Moszkvával, ezért 424 millió dollárt fizetett az orosz félnek.

Ez a hatalmas summa is szerepet játszhatott abban, hogy az amerikai űrhivatal úgy döntött, hogy miközben a Marsot és aszteroidákat megcélozva a hosszabb távú űrutazásokra összpontosít, a nemzetközi űrállomással kapcsolatos repüléseket magánvállalatokra bízza.

A milliárdos Elon Musk SpaceX nevű cége 2010-ben az első magánvállalatként tudott pályára állítani és onnan biztonságosan lehozni egy űrjárművet. A SpaceX Dragon űrhajója először 2012-ben szállított utánpótlást az ISS-re. Új űrhajó neve Dragon v2 lesz, amit a cég saját fejlesztésű Falcon-9es rakétája emel a magasba.

A Boeing CST-100 típus jelű űrhajójának tervei idén májusban jelentek meg – belső formája a sci-fi filmek világát juttathatja eszünkbe. (A NASA 2010 óta 1,5 milliárd dollárt költött a személyszállító űrhajók magáncégekkel való megépíttetését szolgáló Commercial Crew programra.)

A nyertes cégeknek legalább egy tesztutat is végre kell hajtaniuk, ahol legalább egy NASA űrhajós ellenőrzi, hogy az oda-visszarepülés során minden tökéletesen működik. Ha ezt bizonyítani tudják, akkor a két nyertes legalább két, de akár hat űrútra is szerződést kaphat. Fontos kitétel, hogy az űrhajók mentőkabinként is segíthessék az űrállomást.

Az amerikaiak 2011-ig küldtek saját űrhajókkal embert az űrbe, ekkor azonban leállították az űrsiklóprogramot. Az utolsó emberes amerikai küldetést letudó Atlantis űrhajó 2011. július 21-én szállt le – azóta a Kennedy űrközpont látogatócsarnokában virít.

NOLBLOG
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.