Gyógytorna „kéz nélkül”

Egyáltalán nem ritka manapság a gyermekkori mozgászavarok vagy a mozgásszervi sérülések játékos (utó)kezelése. Olyan rendszer azonban, amelynek kapcsán forradalomról beszélhetnénk a mozgásrehabilitációban, eddig nem volt.

Éppen ilyennek ígérkezik a négy kolozsvári fiatal (Alina Calin, Andrei Cantea, Andrei Dascalu és Cosmin Mihaiu) által kifejlesztett interaktív rehabilitációs orvosi asszisztens – a MIRA. A MIRA (Medical Interactive Rehabilitation Assistant) lényegében egy videojáték, amelyet a Microsoft Kinect technológiával irányított számítógépre telepítenek. Ez utóbbi mozgás- és gesztusérzékelős, úgynevezett eszköz nélküli vezérlő, amelynek segítségével a páciens „kéz nélkül” játszhat.

A programba különféle mozgásfeladatokat „csempésznek be”. A játék leköti a páciens figyelmét, így a kezelés bizonyítottan eredményesebb lehet. Az egyszerű labdajátékoktól a zongorázásig sokféle mozgásterápiára nyílik lehetőség, akár otthon is. A teszteredmények azt bizonyítják, hogy a páciensek a játék kedvéért olyan mozdulatokra is könnyebben hajlanak, amelyekre egyébként a fájdalom miatt nem vagy csak nehezen vennék rá magukat.

De a program igazi erőssége a testre szabhatósága. A Kinect technológia nemcsak játékvezérlőként fungál, hanem szerepet játszik a diagnosztizálásban is. A berendezés segítségével a szoftver „látja” a pácienst, méghozzá térben, így nemcsak a mozgását tudja követni, de érzékelni képes a javulását is a mozdulatok és a szoftver által rögzített statisztikák elemzése alapján.

A gép „szeme” figyeli a páciens testrészei közötti távolságot és szöget, ennek alapján pedig képes megállapítani, hogy mennyire javult a páciens mobilitása. A programozók orvosok szaktanácsadásával alakították ki a játék különböző nehézségű és típusú célkitűzéseit, így minden újabb szint elérése megannyi fontos lépés a rehabilitáció útján. A MIRA segítségével gyakorlatilag lehetőség nyílik a kezelés állandó testre szabására, ami nemcsak a kezelést felügyelő szakember dolgát könnyíti meg, mentesítve őt a papírmunkától, hanem a rehabilitáció hatékonyságát is fokozza.

Az orvos komplex kezelési programot állíthat össze, és a beteg anélkül is rátérhet egy következő, bonyolultabb mozgássorra, hogy bemenne a klinikára felülvizsgálatra. Cosmin Mihaiu hétéves korában eltörte a karját. A hosszas rehabilitáció alatt a gyakorlatok unalmasak és fájdalmasak voltak. A gyermekkori baleset adta a MIRA ötletét. Ahhoz, hogy mások számára is hozzáférhetővé váljon, a MIRA-nak üzletté kell válnia, a fejlesztés pedig jó úton van efelé. A program első verziója 2011-ben (egy évvel a Kinect piacra kerülése után) fontos díjat nyert a New York-i ImagineCup informatikai versenyen.

Két évvel később pedig sikerült meggyőzniük a gyógyászati újításokban érdekelt Healthbox „vállalkozásgyorsítót” (business accelerator), hogy fektessen be a projektbe. Egy amerikai vállalat meg akarta vásárolni a találmányt, de a kolozsvári fiatalok visszautasították az állításuk szerint több százezer dolláros ajánlatot. Helyette irodát nyitottak Londonban, és maguk próbálják meggyőzni a brit kórházakat a program előnyeiről.

Dübörög a karácsonyi konzolpiac

Az év végi bevásárlószezon hagyományosan az aratás időszaka a játékkonzolgyártók számára, az idei karácsony azonban váratlanul izgalmasan alakult a három nagy piaci szereplő mostanra kicsúcsosodott versengése miatt. A Microso , a Sony és a Nintendo csatájában az előbbi kettő fej-fej mellett halad, az utóbbi viszont lemaradni látszik. A Nintendo Wii U nevű konzoljából októberben és novemberben alig több mint 220 ezret adtak el az USA-ban, noha Japán mellett ez a legfontosabb piac. A két fő vetélytárs, a Microso Xbox One és a Sony PlayStation 4 viszont csak novemberben kétmillió fölötti eladásokat produkált. Valójában nem is három, hanem öt nagy platform harcol egymással a karácsonyi vásárlók figyelméért, mivel az Xboxból és a Playstationból még az előző generációk is a választékban vannak.

Igazán nagy volument azonban az újdonságokból lehet eladni, még úgy is, hogy ezek a legdrágábbak: a Magyarországon hivatalosan még nem kapható Xbox One (Kinect szenzorral együtt) 500 dollárba, a PlayStation 400-ba (nálunk 127 ezer forintba) kerül, a Wii U-ért pedig mintegy 70 ezer forintot kérnek. A Nintendo gyártmánya nem az ára, hanem a szerényebb játékválaszték és a visszafogottabb multimédiás képességek miatt szorult hátrább a ranglistán. Ezeket a készülékeket a játék mellett zenék, filmek és egyéb tartalmak lejátszására is használják – illetve a Wii U-t csak használnák, mert legfeljebb a YouTube anyagait lehet rajta nézegetni.

Gépesített mozgásrehabilitáció
Gépesített mozgásrehabilitáció
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.