Kémkedhet gazdája után az Xbox One

A Wiihez és a Kinecthez (a mozgásérzékelő játékvezérlők előző generációihoz) hasonló szórakoztatóelektronikai forradalmat ígért a Microsoft az Xbox One játékkonzol pár nappal ezelőtti bemutatóján. Az internetes fórumokon viszont máris megindult a „bigbrotherezés”: az új (nem csak) játékgép műszaki képességei előtt mindenki meghajol, az One mindent látó szeme és mindent halló füle azonban érezhető – bár nem mindig reális – aggodalmakat is ébreszt.

A paraméterek valóban tiszteletet parancsolóak: 8 GB RAM gyorsmemória, 500 GB-os háttértár, USB 3.0-s portok, Blu-ray meghajtó, 64 bites processzor, 1080 pixeles felbontású és 2 GB/másodperces adattovábbítási kapacitású kamera a Kinectben, gesztus- és hangvezérlés – ez összességében több a jelenlegi otthoni csúcsgépek tudásánál, vagyis az Xbox One bivalyerős. Ráadásul ez a készülék már nem egyszerű játékkonzol, hanem olyan digitális szórakoztatócentrum, amely képes a számítógép, a televízió és az internet „összeházasítására”, méghozzá úgy, hogy át is veszi az irányítást az általa létrehozott nettévé fölött.

Képzeljünk el egy eszközt, amely nemcsak villámgyorsan tud váltani a tévézés, a zenelejátszás, a böngészés, a játék és a közösségi szolgáltatások között (persze csak akkor, ha rákötjük a televízióra, és internetkapcsolatot is biztosítunk), hanem mindezt akár egyszerre is tudja, ha valakinek mondjuk ahhoz van kedve, hogy filmnézés alatt zenét hallgat, és közben a képernyő egyik sarkában játszik a másikon, meg a Facebookon (vagy magában a Windows Live-ben) chatel. Ha váltani akar a funkciók között, elég megszólalnia, vagy a kiválasztott alkalmazásra mutatni: a többiről már a Kinect, meg az Xbox One intelligenciája gondoskodik.

Az újdonság képességeinek kihasználására alkalmas első appok – természetesen játékok – már elkészültek (van például Forza Motorsport 5, Call of Duty: Ghosts, FIFA 14, Madden NFL 25), és a választék folyamatosan bővül. Ugyanakkor az One másféle tartalmat is szolgáltat: lesznek rajta olyan filmek és egyéb műsorok (Spielberg új sorozata, a Halo, az NFL meccsei), amiket csak a Microsoft játékdobozának nézői élvezhetnek.

Az Xbox One érkezése ugyanakkor nemcsak az ICT-piacot rázta fel (a szaksajtó egyenesen az eddig jellemző informatikai trend megfordulásáról beszél: mostanáig a számítógépből próbáltak tévét – is – csinálni, az One viszont a televíziót varázsolja intelligens majdnem komputerré), hanem például azokat is, akik a műszaki fejlődésben először az árnyoldalakat és a veszélyeket veszik észre. Az egyik jellemző – a Golem.de német portálon olvasható – eszmefuttatás szerint az új konzol olyasmit is tudni fog rólunk, amit még a Google sem sejt, pedig a keresőcég internetes kereséseink, illetve böngészési szokásaink alapján elég mély betekintéssel rendelkezik.

A kamerája folyamatosan nézi, a mikrofonja pedig hallgatja a nappalinkat (muszáj neki, hiszen állandóan készenlétben kell állnia, várva egy hang- vagy gesztusutasításra), érzékeli, hogy mivel játszunk, milyen műsorokat és reklámokat nézünk meg – sőt azt is (mivel a mimikát is figyeli), hogy mire hogyan reagálunk. Elkülöníti egymástól a felhasználókat – például azért, hogy egy csoportos meccsnézésnél ki tudja választani a házigazda utasításait a zajból –, hang- és látványprofilokat hoz létre rólunk. Mindehhez könnyű odaképzelni a közösségi kapcsolatainkat is regisztráló rendszert, meg az internetes vonal másik végén képletesen leselkedő-hallgatózó Steve Ballmert, a Microsoft vezetőjét (nem is beszélve egy esetlegesen meghackelt hálózatra benéző rablókról vagy pedofilokról) – és hogy sokan meg is teszik, arra elegendő bizonyítékot szolgáltatnak a világhálón sorjázó, „Big Brother a nappaliban” típusú cikkek és blogbejegyzések.

Fontos hangsúlyozni, hogy az Xbox One nem kapcsolódik folyamatosan az internetre, és azt is, hogy a felhasználók követése során generálódó információhalmazzal maga a Microsoft nem feltétlenül tudna mit kezdeni (bár kétségtelen, hogy például a reklámipar egy ilyen adatbázisra még anonimizálva is vevő lenne). Az is valószínű persze, hogy az One – és a másik két nagy konzolplatform újdonságai – nyomán a személyes adatok védelmét újra kell majd gondolni, különösen Európában, ahol az ilyesmire hagyományosan érzékenyebbek. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a korábbi adatgeneráló alkalmazások (böngészők, keresők, közösségi oldalak, nettelefon-megoldások) sem tették lehetetlenné a privát szféra elhatárolását, és a felhasználók döntő többsége könnyen megtanult együtt élni velük – vagy egyszerűen nem is gondolt a veszélyekre.

Aggályok ide vagy oda, az Xbox One borítékolhatóan az év egyik sikerterméke lesz, ráadásul nem is érdemtelenül: ennyi innovációt ilyen kis helyen utoljára talán az első mobiltelefon tartalmazott – amitől (ha még emlékszünk) annak idején szintén illett egy kicsit rettegni.

Akár egy világsztárt fotózzák az Xbox One-t május 21-i redmondi világpremierjén
Akár egy világsztárt fotózzák az Xbox One-t május 21-i redmondi világpremierjén
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.