Műholdakra telepített új radarrendszer

Az úton lévő repülőgépeket világszerte sok tízezer radarállomáson figyelik. Azok radarsugarait a gépek jelvisszaismétlője (reszpondere) az állomásokra visszasugározza. E jelek a gép azonosító jelét, sebességét,magasságát, repülési irányát is tartalmazzák. A körbeforgó antennák a jeleket percenként „felújítják”, így a forgalomirányítók képernyőin a gép jele láthatóan halad.

Ma már a flightradar24 internetes csatornán ezt bárki színes, élő „térképen” követheti.

Ám az óceánokon, sarkvidékeken, sivatagokban kevés a radarállomás, ott gyérebb az információ. E hiá nyosság mérséklésére dolgozta ki az amerikai Iridium Communications System az ADB-S rendszerét. Ennek lényege, hogy a Föld elhagyatott vidékei felett is keringő műholdak „hátára” telepített érzékelők az arrafelé haladó gépek jeleit is felfogják,majd a legközelebbi radaros forgalomirányító állomásra továbbítják. (Hasonlóan figyelik a katonai megfigyelő holdak mások hadirepülőit.) A másfél év múlva üzembe kerülő ADB-S abban segít, hogy a gépeket a legkedvezőbb időjárási zónákba irányítsa, és így ezekben a gépek kisebb követési távolságokkal közlekedhetnek. Mindez hihetetlenül nagymértékben csökkenti majd a repülők üzemanyag-fogyasztását, s azzal a káros égéstermékek légkörbe zúdítását. Nem mellékesen: a kisebb fogyasztással a repülés is olcsóbb.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.