Légből kapott benzin
A projekt üzemeltetői, a stocktoni Air Fuel Synthesis (AFS) cég kutatói abból indultak ki, hogy a levegőben minden nyersanyag megvan, ami a szénhidrogének elegyéhez szükséges, a szén-dioxid és a vízpára. A levegőt először nátrium-hidroxidos ködkamrába vezetik, ahol a szén-dioxidtartalom nátrium-karbonátként kicsapódik. A vízpárát kondenzáció (lecsapatás) után elektromos árammal alkotórészeire (hidrogén + oxigén) bontják, és elkülönítve összegyűjtik az elemeket. Második lépésben a karbonát elektrolízisével, a vízbontásból származó hidrogén fölhasználásával metanolt (CH3OH) állítanak elő, ami kiváló benzinadalék. A műveleti sor végén ezt az anyagot tisztítják, finomítják és szabványos üzemanyaggá alakítják.
Szakmai körökben elismeréssel szólnak a levegő-üzemanyag szintézis eredményeiről, habár az eljárás gazdaságossága még csak nagy vonalakban ismert. A napi félliteres termelés még csak a kezdeti lépés. Az AFS szakemberei szerint hamarosan három, közúton szállítható konténer segítségével napi 1200 liter üzemanyagot termelő benzinkutat lehet telepíteni bárhová. Becslések szerint egy ilyen termelő benzinkút 5 millió angol fontba fog kerülni. Az AFS nagymértékű állami támogatásra számít a prototípus kifejlesztéséhez.