A játékok is a felhőbe költöznek

A szobánk falára vetített játék, amely ráadásul hatalmas erőgép nélkül is fut, a felhőből? Két évvel ezelőtt is futurisztikusnak tűnt ez az elképzelés, amely 2013-ra mégis kézzelfogható, működő termékekben nyilvánul meg. Úgy tűnik, hogy a játékos szórakoztatás jövője a valóságos és a virtuális terek összekapcsolása lehet.

Egyelőre a komolyabb játékok képviselik a szórakozásnak azon különleges formáját, amit nem tudnak beintegrálni az okostévékbe. Mivel a játékipar nagyon komoly tömeget szolgál ki, megéri hardvereket és szoftvereket is fejleszteni a játékos kedvű közönségnek – mondani sem kell, hogy itt nem a pasziánszra vagy az Angry birdsre kell gondolni, hanem a valósághű, kimunkált grafikával, valamint valós időben játszható szimulátorokra, fantasykra és FPS (First Person Shooter, a játékost a fegyveres főszereplő bőrébe bújtató) lövöldözős játékokra.

Továbbra is a grafika az a szűk keresztmetszet, amely jelentős erőforrásokat igényel: nemcsak gyors, de speciális chipeket és hatalmas memóriát is. Az előzőek miatt a játékszoftvereket elég nehéz a felhőből futtatni (a felhőalapú alkalmazásoknál a munka oroszlánrészét nem a saját gép, hanem az internetre kötött szerverek végzik), hiszen minden egyes játékos minden egyes időpillanatban más, igen hardverigényes feladatot ad a gépnek. Az élvezhető felhőalapú megoldáshoz egyszerre kell brutális sávszélesség, szerverpark és sokak szerint némi varázslat is.

Az Nvidia a jelek szerint 2012 folyamán varázsolt, nem is kicsit. A Grid nevű fejlesztés ötéves munka eredménye, amely egy grafikus processzorokból álló szerverpark, kombinálva a videostreamet tömörítő, majd kikódoló rendszerrel. Vagyis a játékélmény előállítása nagy szerverek erőfeszítése: a csomagot tömörítve leküldik egy tévére, amely immár videó formában a felhasználó elé varázsolja azt. Jól hangzik, jól is néz ki, az LG egyik okostévéjén ki is lehetett próbálni. Ja, és ha valakinek el kell hagynia a nappalit, a rendszer azt is tudja, hogy a tableten vagy az okostelefonon ugyanonnan folytathassa a játékot, mint ahol abbahagyta.

Ehhez persze kellenek a legújabb mobilos és tabletes fejlesztések. Végre, elég nagy késéssel, de az Intel is figyel a mobil eszközökre, az igazi nagy durranás azonban az Nvidia Tegra 4 mobil grafikus processzora. 72 grafikus és négy hagyományos mag összeépítése egyetlen chipen belül 4G LTE csatlakozással. Brutális grafikus- és adatátviteli teljesítmény egy chipben, amely olyan tabletekbe kerül majd, amelyek leverik az iPad-et is. Mindezt azonban már nem mutatták meg, el kell higgyük bemondásra, hogy ennyi gigahertz az iPad legyőzésére is elég lesz.

Érdekes, hogy az Nvidia nemcsak a Tegrát dobta be, hanem egy új kézi konzolt (handheld) is, pont egy olyan pillanatban, amikor a piac temeti ezt a kategóriát, mivel helyette ott vannak a négymagos chippel és nagy kijelzővel felszerelt okostelefonok. Az Nvidia, amely mindig is hűségesen szolgálta a játékfanatikusokat, ugyanakkor úgy véli: mobilon a komoly játékok egyelőre nem olyan minőségűek, mint amilyet a játékőrültek elvárnak – márpedig ezt ők elég tapasztalat birtokában, hitelesen állíthatják. Mégis, mivel a mobil játék iránti igény mégiscsak jelentős, bemutattak egy hordozható megoldást, a Project Shieldet.

Mintha egy kontrollerre építettek volna egy öthüvelykes kijelzőt. A gépen Android fut, és egyrészt a Google Play játékai érhetők el róla, másrészt – ez az igazi újdonság – egy számítógépen futó program is az eszközre streamelhető, wifin keresztül. Persze kérdés, hogy a játékosok hajlandók-e a fura szerkezetet cipelni.

A Microsoft egy egész futurisztikus modellt mutatott be, IllumiRoom álnéven. Redmondban már korábban szabadalmaztatták az ötletet, amely a szobák falaira vetítené a képet. Az IllumiRoom úgy működik, hogy egy szenzor segítségével letapogatja a szobát, és egy 360 fokos projektor segítségével meg tudja jeleníteni a grafikákat a falakon. Bár a bemutatott demó még kezdetleges, már most is érzékelhető, hogy mire lesz képes: virtuális térbe helyezi a játékost, és nem kizárt, hogy egy következő Microsoft-játékkonzol használni is fogja ezt a lehetőséget. Az mindenképp elmondható, hogy a videojáték jövőjét mindenki a virtuális terek és a játék dimenzióinak kiterjesztésében látja.

Ehhez kiváló eszköz az Oculus Rift nevű giroszkópos sisak-szemüveg is (nehezen eldönthető, hogy inkább sisak vagy inkább szemüveg), amely felvéve érzékeli, éppen merre néz az ember, és a tekintet irányának megfelelő képet vetít a szemünk előtt lévő kijelzőkre. Persze át lehet verni, mert a fej pozíciójából indul ki, és nem a szemgolyó állásából. Ennek ellenére a csodájára jártak, különösen mert 3D-s látványt is könnyűszerrel varázsolt a felhasználó elé. Ami önmagában érdekes: bár a tévés temékvonalakon a 3D tetszhalott állapota látszott, a játékstandokon még mindig óriási tömegeket tudott megmozgatni a háromdimenziós látvány.

Las Vegas, 2013. január

Az élmény mostantól nem készülékfüggő
Az élmény mostantól nem készülékfüggő
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.