Képes kalandozás a közösségi médiában

Meglepő vagy éppen nagyon is magától értetődő, hogy a képek és ábrák a legelterjedtebbek a közösségi oldalakon történő megosztások között, legyen az alkotó és szabad önkifejezés eszközei közül bármelyik: a Facebook, a Twitter vagy a YouTube. Megjelentek és egyre ismertebbek már nálunk is a csak vizuális kommunikációra kifejlesztett közösségi internetes megoldások, mint például a Pinterest weboldala, vagy az Instagram mobilalkalmazás.

A Pinterest nem más, mint egy regisztráció után ingyenesen használható, végtelennek látszó virtuális faliújság, rengeteg fotóval, amelyek tematikus rendben, illetve a felhasználók által létrehozott táblákon érhetők el. A „pin”-eléssel, vagyis a képek virtuális gombostűvel (pinnel) való felszúrásával lehet bővíteni a tartalmakat.

Ha bárhol a neten találunk egy „jó” képet, egy mozdulattal áttehetjük a pinboardra, vagyis a faliújságra. Ehhez előtte az angol nyelvű, de inkább képekből álló pinterest.com oldalon elérhető „pin it”-gombot kell elhelyezni böngészőnkben a könyvjelzők között. Ehhez csupán a videóval kísért, egyszerű magyarázatot kell követni (és ennek beállítása rövidebb és egyszerűbb, mint ez a mondat). Követhetjük mások faliújságjain az újabb és újabb képeket, és minket is követhetnek ismerőseink, akik lehetnek akár a Facebook-partnereink is.

A különleges és hétköznapi felhasználók mellett az üzleti életben is hasznos a hazánkban is egyre terjedő szolgáltatásra figyelni. „A felhasználók jobban kötődnek azokhoz a cégekhez, amelyek képeket posztolnak” – emeli ki tapasztalatát Lévai Richárd közösségimédia-specialista, a Közösségi kalandozások című könyv szerzője. Jelképes honlapja van csak, mert inkább okostelefonra fejlesztették ki az Instagram nevű fotómegosztó alkalmazást. A 2010 elején indult, mára a Facebook tulajdonába került népszerű program tulajdonosai és felhasználói között a napokban robbant ki egy botrány.

Az történt, hogy egy december közepén nyilvánosságra került szabályzatmódosításban a reklámok bevezetésére hivatkozva arra kérte az Instagram a felhasználókat, hogy a jövőben előre még nem meghatározott formában felhasználhassa képeiket kereskedelmi célokra. A ködösen fogalmazott ügylet miatt kialakult elégedetlenség hatására még aznap igyekeztek az illetékesek tisztázni a részleteket, de hiába. Most sokan attól tartanak, hogy a képeikkel az Instagram kereskedni fog, nekik viszont nem fizet – majd kiderül, hogy jól sejtik-e.

– Az Instagram tulajdonképpen egy közösségi hálózat, amely okostelefonon történő fényképmegosztáson alapul – magyarázza Lévai Richárd. – A legtöbb embernek valószínűleg az a legizgalmasabb benne, hogy a leghétköznapibb fényképet is pár mozdulattal majdnem olyanná lehet varázsolni, mintha profi fotós készítette volna. A „feljavított” és a spontán fotókat elláthatjuk vicces, reklám-, figyelmeztető stb. felirattal, beállíthatjuk GPS-koordinátákkal, hogy hol készültek, utána pedig megoszthatjuk másokkal.

A megosztás történhet az Instagramon belül és kívül több különböző közösségi hálózatban (Facebook, Twitter stb.) és e-mailben is. A felhasználók tudják követni egymást, lájkolhatják egymás képeit, és hozzá is tudnak szólni azokhoz. Ez utóbbit persze csak módjával, mert a képekért ideérkezők nem szeretnék a rengeteg hozzászólást olvasgatni. Így is néha érdekes párbeszédek alakulnak ki egy-egy kép mellett. Talán senkit sem lep meg, hogy ezek a vizuális közösségi oldalak főleg a nők körében népszerűek. Szórakoztató hatásuk mellett a hétköznapokban is segíthetnek.

A pszichológiai magyarázat a Károli Gáspár Egyetem frissen végzett pszichológushallgatója, Geszvein Erika szerint az, hogy a képek a legtöbb ember számára alkotóörömöt jelentenek, inspirálóak, motiváló hatásúak. Sokan számolnak be arról, hogy ezek a képek kinézetüket, ételeiket, lakberendezésüket is befolyásolhatják, akár napi vagy életcélokat (állást, autót, házat stb.) is kitűznek (szó szerint…) maguk elé.

Az okostelefonos képmegosztó, az Instagram képei egy mobilképernyőn
Az okostelefonos képmegosztó, az Instagram képei egy mobilképernyőn
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.