Portáldizájn: már a mobil diktál

Nehéz egyértelmű irányt definiálni a hírportálok közelmúltbeli dizájnváltásaiban: hogy pontosan mi és miért történik, azt még a szakértők sem egyformán látják. Egy biztos: az átalakulás látható jegyei valamiképpen összefüggnek azzal, hogy egyre többen olvasnak híreket mobilon.

A GFK nyári internethasználat-elemző tanulmánya szerint a mobilinternetezők még messze nem alkotnak többséget a felhasználók között (nemhogy nálunk, de máshol sem: az USA-ban például az IDC adatai szerint 2015-ben kerülhetnek többségi helyzetbe), a tempót azonban egyértelműen ők diktálják. Egyrészt az ő táboruk az egyetlen, amelyik kimutathatóan növekszik, másrészt jellemzően ők azok, akik bátrabban „fogyasztanak” az interneten (nem csak tartalmakat: vásárolnak, alkalmazásokat töltenek le, fizetős szolgáltatásokat is igénybe vesznek) – ők képezik tehát az ideális célcsoportot.

Az említett kutatásból az is kiderül, hogy például az online ügyintézést vagy a videomegosztó oldalak látogatását még a mobilinternet-használók is inkább a számítógép előtt ülve végzik, miközben a közösségi oldalakat, a levelezőrendszereket és a hírsite-okat jellemzően a mobil eszközökről menedzselik. A változás talán az utóbbi területen a leglátványosabb: a hírolvasás egyre inkább tipikus felhasználói szokássá válik a mobilnetezőknél, egyes felmérések szerint például az Index híreit a diplomások több mint fele már okostelefonról vagy tabletről böngészi.

Ha ehhez hozzávesszük azt a másik adatot, hogy az okostelefonozók a legtöbb szabadidős és párkapcsolati (!) tevékenységet hátrébb sorolják a hírfogyasztáshoz képest, máris előttünk a magyarázat, hogy miért egy – egyelőre – szűk kisebbség kegyeit keresik a webdizájnerek. A portálok átszabásának kulcsfogalma a „responsive webdesign” (RWD, rugalmas, a felhasználó igényeihez és technikai lehetőségeihez alkalmazkodó struktúra – és arculatépítés). Az RWD alapértelmezésben azt jelenti, hogy az oldalt (a tördelést, a képek mennyiségét és felbontását stb.) eleve többféle vagy rugalmas kialakításban készítik el, és a tartalom magától igazodik a megjelenítő eszköz paramétereihez.

Fontos azonban megjegyezni, hogy nem párhuzamosan fejlesztett és – mondjuk – külön-külön desktopra, illetve mobilra optimalizált honlapokról van szó, hanem egyetlen, beépített kompatibilitás képességgel rendelkező megoldásról. Vagyis a híroldalak dizájnját nem közvetlenül az okostelefonok képernyőjéhez igazítják, hanem ahhoz az elváráshoz, hogy könnyű legyen a tartalmat többféle platformhoz igazítani. Az eredmény ugyanakkor mégiscsak az, hogy az asztali számítógépen megjelenített híroldalak válnak mobilkonformmá (és nem fordítva): a számítógépes monitoron megjelenő nyitóképernyő fektetett téglalapja helyett a honlapszabászok egyre inkább a mobiltelefon-kijelzők álló téglalap alakú kereteiben gondolkodnak.

A változást talán az Index nyitóoldalán a legkönnyebb tetten érni (különösen akkor, ha egy néhány évvel ezelőtt lementett oldalt hasonlítunk össze egy mostanival): a lap már csak három függőleges sávra oszlik, a tartalom behúzódik középre. (Érdemes megjegyezni, hogy elvben az Index van a legkevésbé ráutalva, hogy a megjelenését a mobil eszközökre szabja, mivel nekik volt először jól használható mobilhírolvasójuk. A globális trendek hatása alól azonban ők sem vonhatják ki magukat, és ez nem is feltétlenül önkéntes: például a nagy keresők is ezt a rugalmas verziót támogatják a „külön honlap mobilra, illetve PC-re” típusú megoldás helyett).

Barcsay Erik, a Bigfish Internettechnology ügyvezetője szerint a fenti tények ellenére sem szabad túlértékelni a mobil eszközök hatását a webdizájnra: a legtöbb változás még mindig olyan tartalmi és strukturális racionalizálás, amit a felhasználói szokások indokolnak. Folyamatosan mérik például, hogy az olvasók melyik felületen lépnek be egy honlapra, és hol hagyják el az oldalt – ilyen egyszerű vizsgálatok olykor minden technológiai korlátnál keményebben befolyásolják a külalakot.

Az e-kereskedelmi felületek látogatói mostanában a hagyományos kirakatok digitális változatait, a nagy bemutatótereket szeretik (ilyesmivel operálnak a nyomtatott reklámújságok is) – így a dizájnerek is ebbe az irányba mennek, függetlenül attól, hogyan mutat mindez a mobil eszközökön. Azt viszont egyértelműen a mobiloknak köszönhetjük, hogy eltűnőben vannak a betöltést nehezítő animált grafikai elemek (és az ilyen eszközöket használó reklámok), az oldallayoutok egyszerűbbé és áttekinthetőbbé válnak, egyszerűbb és egyértelműbb lesz az interaktív felületek kezelése („hüvelykujjbarát gombok”). És ez sem kevés: olyan ajándékokról van szó, amelyeknek azok is örülnek, akik még soha egyetlen internetes oldalt sem nyitottak meg mobiltelefonról.

A svéd napilap honlapja egy PC-n kétoldalt üres sávval jelenik meg – a mobil képernyőjére van már hangolva
A svéd napilap honlapja egy PC-n kétoldalt üres sávval jelenik meg – a mobil képernyőjére van már hangolva
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.