Kitörési pont lehet a netes nyelvtanulás
Mivel viszont az emberek igénye a nyelvoktatás iránt nem csökkent, kitörési pont lehet az internetes és mobil eszközök segítségével való nyelvtanulás. A szakértők szerint az interneten és digitálisan elérhető elektronikus tananyagok legnagyobb előnye, hogy változatosak, egyénre szabhatóak, interaktívan használhatók, és a tanuló visszajelzést kap.
Mivel a sikeres nyelvtanulás interaktív folyamat, érdemes a web 2.0-s kommunikációs felületet bevetni a nyelvgyakorlásra. Csak egy fülhallgató és egy mikrofon kell hozzá, na meg az ingyenes programok. Ilyen például a Skype, a chat, a közösségi média.
A blogok, vagyis a netes naplók is sok ötletet, módszert és mintát kínálnak a nyelvtanuláshoz. Ilyenek felleléséhez csak a keresőbe kell beírnunk a „nyelvtanulás” és a „blog” szavakat. Az internetnek köszönhető a „nyelvcsere” rendszere is, ami nem más, mint amikor két különböző nyelven beszélő ember nyelvgyakorlás céljából „találkozik” egymással.
Erre a közösségi nyelvtanulásra-tanításra a magyar Nyelvcsere.hu, illetve a Livemocha.com oldalon lehet elindulni. A sort folytathatnánk a nyelviskolák és nyelvkönyvek kiadóinak interaktív és multimédiás honlapjaival, egyéb oldalakkal, amikre rákeresve a nyelvtani és szótanító leckék mellett ingyenes hanganyagokat, napi feladatokat, teszteket, nyelvtanító, gyakorló játékokat is találhatunk. – Az internetes nyelvtanulásban fontos a csoportdinamika, hiszen együtt tanulva mindenki nagyobb teljesítményt igyekszik nyújtani – ezt egészítik ki az online eszközök.
Sokszor vicces, amikor a youtube-os videók gépies fordítását látjuk, szemben például a ted.com profi közösségi fordításaival. De fejleszthetjük az online gépi fordítókat, „taníthatjuk” a saját javaslatainkkal „őket” – mondja Szani Ferenc, a veresegyházi Heuréka nyelviskola vezetője. Hozzáteszi, hogy szerinte hiányoznak a feliratos filmek a hazai kínálatból, elég, ha a skandináv, holland vagy akár a román példát nézzük: az idegen nyelven való filmnézés hatékony nyelvtanulási módszer.
A hallgatók felől határozott igény fogalmazódik meg az internetes eszközök használatára. Ez az igény erősödni fog, ahogy a fiatalabb generációk belépnek a felnőttoktatásba, és keresni fogják a számukra már természetes eszközöket és felületeket. A közoktatásban manapság már rendkívül nehéz 45 percre lekötni a tanuló figyelmét egy hagyományos (frontális) órával. A nyelvoktatás mindig is úttörő volt az új módszerek bevezetésében (például a kommunikatív módszer elterjesztésében a frontális oktatással szemben), így az internetes eszközök használata is itt jelenik meg először dominánsan.
A hazai lehetőségekről szólva Tóth Béla, a Katedra Nyelviskolák online üzletágának vezetője elmondja: – Már néhány hazai nyelviskolában is többféle képzésből választhatnak a hallgatók: az egyik a „blended learning”, ahol a távoktatás és a személyes jelenlét előnyeit kombinálják. Ezenkívül elérhető a „Távoktató csomag”, ami önálló használatra tervezett interaktív felület. És végül van a video-chat felületen zajló online nyelvóra távoktatás keretében, az úgynevezett virtuális tanterem. Mindezeket a gyakorlatban több nyelviskolában is ki lehet próbálni.
A Katedra nyelviskola online üzletágának vezetője szerint az informatikai eszközök sosem fogják lecserélni a tanárt, de azok a tanárok, akik értenek ezekhez az eszközökhöz, előbb-utóbb lecserélik azokat, akik nem. A tanulók között ez ugyanúgy folyamatban van, a fiatalabb generáció lecseréli az idősebbet az iskolapadban. A változásra való igényt nem kell tehát ösztönözni: alulról érkezik, és folyamatosan erősödik.