Féltengely az üzenőfalon

A Facebookon már mindenki fent van, itt a csökkenés kora. A közel 900 millió világszerte elérhető felhasználó közül több mint négymillió magyar üzenőfalán sokan szeretnének megjelenni ajánlatukkal, ehhez a legegyszerűbb a Facebook-hirdetések használata. Mint viszonylag új médiumot, ezt is meg kell tanulni használni és fogyasztóként a helyén értékelni, a tudatosság azonban sokszor hiányzik.

Pár kattintás – a megjelenő hirdetések alatt bárki számára néhány gombnyomás csak a hirdetés elkészítése, „önkiszolgáló” a rendszer, a produktum grafikai, marketing- és egyéb ismeretek nélkül is percek alatt elkészülhet, és máris megjelenhet akár több millió felhasználó üzenőfalán. A hirdetés sokoldalú: lehet esemény, játék, alkalmazás, oldalra mutató hivatkozás vagy egy-egy bejegyzésre mutató link. Beállítható a célcsoport neme, életkora, lakhelye szerint vagy akár egy oldal, netán téma körüli rajongói kör is. A fizetés azonnali és automatikus, mindössze egy bankkártya – és némi fedezet – kell hozzá. – Az egyik legnagyobb előnye a Facebook-kampányoknak, hogy mérhetőek – mondja Lévai Richárd online-marketingszakértő, az RG Stúdió munkatársa. Lehet követni a „lájkolók számát”, azokét, akik beszélnek rólunk vagy megosztják a hivatkozásunkat. Mivel mérhetők a látogatók és azonnal módosítható a hirdetés, akár kampány közben is – mondja Lévai.

Aki nem szereti a reklámokat, nincs könnyű helyzetben: a Facebookon letiltani, kikapcsolni nem lehet ezeket, hacsak nem károsak valamilyen szempontból. A hirdetések letiltásához amúgy különböző böngészőkiegészítő alkalmazásokat kell letölteni, ezzel kevesen bíbelődnek, és nem is mindenhol működnek.

Sokan nem tudják, hogyan kezdjenek hirdetni, a magyar nyelvű dokumentáció elég gyenge, viszont angolul több felhasználóbarát anyag, videó és útmutató is elérhető. Azok nélkül tényleg nem könnyű megtanulni, még leginkább online marketinggel, közösségi médiával foglalkozó blogokból és portálokból, hírlevelekből lehet információkat nyerni.

Fontos a jó kép és a rövid, mindössze 90 karakteres üzenet. A legdurvább hibákat is itt követik el: vagy elmosódott, nagyon lekicsinyített képet tesznek fel, vagy nyelvtanilag a pár szóból álló üzenet is hibás, esetleg értelmetlen. Még kínosabb, mikor stílusbeli vagy ízléstelen hibákat ejtenek: „lájkolásra” – tetszésnyilvánításra buzdítanak pl. rákos gyerekek javára való támogatás gyűjtésekor, vagy „tudd meg a halálod napját” „játékot” kínálnak – mutat rá a Trendlabor elemzése a „legkínosabb Facebook-hirdetésekre”.

Közismert, hogy a Nagy Testvér-utópia immár megvalósult, mi magunk is elősegítjük létrejöttét a rengeteg adattal, amit megadunk magunkról a neten. A Facebook ingyenességének is ez az „ára” – személyes adatainkkal fizetünk. A cég azonban kínosan ügyel arra, hogy ez ne legyen egyértelmű: nem lehet jelezni, hogy mi mindent tudunk a Facebook segítségével a célcsoportról. Pl. nem szabad ezt írni semmilyen formában, hogy pl. „Te vegetáriánus vagy, ezért gyere hozzánk a Vega Étterembe”, hanem csak finoman: pl. „Érdekelnek a zöldségételek? Várunk a Vega Étteremben.”

Minderre egy gyorsan reagáló „belső rendőrség” ügyel, amely a zaklató, erőszakos és egyéb tartalmakat is figyeli, az adott ország nyelvén moderálja a hirdetéseket is, és azonnal lekapcsolja, aki sértő, bántó vagy egyéb módon nem korrekt hirdetést készít el.

Lévai szerint a mostani Facebook teljesen más, mint a két évvel ezelőtti, és jövőre is szinte egy „másik oldal” lesz – talán csak a színvilág és az alapfelépítés marad ugyanez. Most a mobiltelefonos megjelenés hozza magával a gyökeres átalakulást, hisz egyelőre a hirdetések csak korlátozottan futnak az okostelefonokon, miközben egyre többen állítják be azokon is Facebook-profiljuk elérhetőségét.

A Facebook-hirdetéseket is tanulni kell
A Facebook-hirdetéseket is tanulni kell
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.