Amikor a gép megszólal
Először érthetetlen hangok törtek elő a robotból, majd nem sokkal később értelmes szavak. Az alig egyméteres DeeChee robothoz hasonló nyelvi reakciókra más robotok is képesek, azonban ez a példány nem előre beprogramozott, kész szavakból válogatott, hanem a vele kommunikáló ember szavait értelmezve ismételte.
Némi betáplálásra azért itt is szükség volt. A robot memóriáját feltöltötték szinte az összes, angol nyelvben előforduló szótaggal, mintegy negyvenezer darabbal. A robot ezek összefűzésével utánozta tanítóit – és ezáltal tanulta a nyelvet. A kutatók 34 embert kértek fel a robot okítására, akiktől azt kérték, kezeljék kisgyermekként DeeCheet. Ahogyan a gyermekek, a robot is előnyben részesítette a többször hallott, ingerekkel párosított szótagokat, kombinációkat.
A projekt célja az volt, hogy a 6–14 hónapos csecsemők nyelvtanulását szimulálva természetesebbé, emberibbé tegyék a robotok beszédét.
Ebben a korban a szótagokat gügyögő gyerekekből értelmes szavakat formáló lények lesznek. A kutatást vezető Caroline Lyon (Hertfordshire Egyetem, Nagy-Britannia) szerint ha azt szeretnénk, hogy egy robot emberi módon használja a nyelvet, akkor az alapoktól kell megtanítani a beszédre. DeeCheet a beszélgetés során nemcsak a szavak ismétlésére készítették fel, hanem arra is, hogy felismerje a pozitív visszajelzést, amikor sikeresen ismételte a tanárok által használt szavakat és szótagokat.
A saját adatbázisát használó DeeChee eleinte csak szótagokat mondott, de a nyolcperces tesztek végén már teljes szavakat is kiejtett. A kísérletek során megfigyelték, hogy a robot a színeket – vörös, zöld – és a térbeli formákat – doboz, tér – gyakrabban ismételte meg, mint az „a” határozott névelőt, illetve az „és” kötőszót. Az utóbbiakat többször is más szavakkal mosta össze.
A PLoS ONE tudományos folyóiratban közölt tanulmány szerint az eredmények rávilágítanak az emberek és a robotok közti interakció hasznosságára.