Okosmobil az Amazontól
Új szereplő érkezik – méghozzá a siker esélyével – az okostelefon-piacra: a Bloomberg értesülései szerint az Amazon is megpróbálkozik azzal, ami korábban egyedül az Apple-nek jött össze (ti. érdemi mobilos tapasztalat nélkül a pályára lépve megszorítani a korábbi éllovasokat). A változás nemcsak a telefonszektorban, hanem a mobil-tartalomértékesítésben is új erőviszonyokat eredményezhet.
A történelem látszólag ismétli önmagát, többszörösen is. 2007-ben mindenki csak mosolygott, amikor híre kelt, hogy az Apple mobiltelefont készít – ma az iPhone termeli az ágazat összes profitjának több mint 50 százalékát, az akkori piacvezetők pedig erősen veszteségesek. Aztán jött az Amazon a Kindle Fire-rel, és abban a kategóriában szorította vissza kissé az Apple-t, amelyet az utóbbi teremtett meg: a tabletek között. A két eset azt igazolja, hogy a technológiai szektorban nincsenek örök nyertesek, másrészt az utóbbi arra is példa, hogy olykor az Apple is verhető.
Az Amazon próbálkozását a fentieken túl azért is övezi élénk szakmai érdeklődés, mert a gyártó nyilvánvalóan nem csak hardvert kínál majd: a vállalat jelenleg is elsősorban tartalmat árul, és ennek a sokszínű tartalomcsomagnak egy saját márkás, viszonylag olcsó okostelefon ideális új eladási csatornája lehetne. Ütőképes okostelefont a „semmiből” természetesen nem lehet csinálni, de az Amazonnak nem is ez a terve: a hírek szerint a gyártásban (és részben a fejlesztésben is) a kínai Foxconnal működnek együtt (az összeszerelő cég az Apple-től a Nokiáig mindenkinek szállít), emellett pedig mobilos szabadalomcsomagokat vásárolnak (az iparágból kifelé kacsingató vállalatoktól, vagy az azoknak bedolgozó K+F vállalkozásoktól).
A sikeres belépőhöz, a bizalmatlanság leküzdéséhez természetesen elsősorban jó ár kell, de az Amazon éppen ebben erős: A Kindle Fire esetében is azzal operált, hogy az árat (természetesen szerényebb szolgáltatáskínálat mellett) alaposan az iPadé alá nyomta. Állítólag minden egyes eladott Fire-en 10 dollárt bukik a cég, ám a veszteség bőségesen visszatérül a táblagépen értékesített tartalmak révén – ez az üzleti modell pedig a mobiltelefóniában is hatékony lehet.