Rácuppannak-e a magyarok a Zuppaára?

Nyáron nemcsak az utcán mutatunk többet magunkból, de itt az ideje internetes megjelenésünk testre szabásának is. Mindenkori álláskeresésünk érdekében vagy karrierlehetőségeink kihasználása miatt érdemes erre figyelni, hisz pár kattintással sorsdöntő formába hozható bárkinek a netes megjelenése. Néhány könnyelmű fotó vagy komment feltöltésével persze le is rombolható bárki megítélése. A közösségi oldalak mára jócskán túlléptek a magamutogatásra és unaloműzésre használt haszontalanságokon.

Nézzük, milyen oldalakra érdemes regisztrálni, ha tudatosan ügyelünk rá, mit dob ki rólunk a Google. Az angolul jól tudók szakmai kapcsolatokat kezdeményezhetnek a LinkedIn – www. linkedIn.com – nevű oldalon, és önéletrajzukkal akár a legjobb cégek és szakemberek látóterébe kerülhetnek, ott építhetnek közösséget – igényesen megválogatott – ismerősökkel.

„Rólam” – azaz www.about.me címmel 2009-ben indult a neten néhány magánszemély fejlesztésében egy olyan oldal is, amit „online névjegykártyaként” lehet használni. Ez egy miniweboldal rövid, tömör információkkal. Itt az alapadatok mellé néhány feltöltött információval együtt be lehet kötni a felhasználók internetes közösségi tartalmait, pl. Twitter, Facebook, LinkedIn, Flickr, YouTube, Tumblr stb. A kezdeményezés olyan sikeres lett, hogy 2010-ben a Wikipedia szerint az American Online (AOL) 1,3 millió dollárért megvásárolta.

Az oldal inspirációjára 2012 májusa óta már az angolul nem tudók is hozhatnak létre online névjegyoldalt. Ugyanis útjára indult az első olyan magyar nyelvű közösségi oldal, a www. zuppaa.hu, ami bizonyos körülmények között a munkakeresést, az álláskeresést is segíti, és céljai szerint teret ad saját személyiségünk akár munkaerőpiaci célú bemutatásának is. „Egy ideje komolyan hiszem, hogy mindenki jó valamiben. De nem feltétlenül abban, hogy ezt megmutassa a világnak. A Zuppaát azért hoztuk létre, hogy lehetőséget, eszközt és platformot biztosítsunk mindenkinek ahhoz, hogy megmutassa, ő miben jó. És persze hogy mások, új emberek megismertetése által inspirációt adjon, vagy akár új kapcsolatok kialakítására ösztönözzön” – olvashatjuk az oldal alapítójának, Jóri Csabának „Zuppaáján”.

A Zuppaa felületén sablonok használatával megy minden. Egy rövid bemutatkozás, egy fotó és kész. Ezután „beköthető” a Twitter, a Facebook, a LinkedIn, a Flickr, a YouTube, a Tumblr, de akár a Picasa-képgaléria vagy az egyéni fejlesztési lehetőségként elérhető hazai blog.hu, netán az iwiw is. A Zuppaa létrehozása után a megosztás a legfontosabb: ez lehet akár QR-kód, akár online aláírás vagy egy frappáns és rövid webcím, ami a névjegyünkre mutat. Nincs ismerőskeresés, visszajelölgetés, kapcsolatokat építeni az „érdekel” gombbal kell: be lehet jelölni azokat, akiket követve inspirációt, példákat kaphat a felhasználó, és ő is bejelölhető mások által.

Jóri Csaba, az oldal alapítója lapunknak elmondta: „Jelenleg az első csatlakozók főleg a diákok, marketingesek és médiamunkások, művészek, fotósok, bloggerek közül kerültek ki, ők ismerték fel leghamarabb az oldalban rejlő bemutatkozási lehetőségeket.” Az üzleti vállalkozásként, befektetésekből létesült oldal első hónapos statisztikáit elemezve Jóri így vélekedik: „elegen regisztráltak ahhoz, hogy optimisták legyünk, de nem elegen, hogy elégedettek”. Az ismerősök hálózatának hiánya viszont felveti a hamis oldalak létrehozásának lehetőségét is, hisz ha nincsenek emberek, akik igazolják a feltöltött adatokat, akkor bárki bármit feltehet szerzői jogsértést elkövetve, névvel vagy név nélkül.

A profilok hamisságának kivédésére Jóriék is aggályosan ügyelnek. „Az egyértelműen visszaélésnek tűnő regisztrációkat (filmszereplők filmbeli nevei, rajzfilmfigurák), illetve hírességek nevével történő regisztrálókat (ezeket ellenőrzés után) a felhasználási feltételekben leírtak alapján megkérjük, hogy cseréljék le az adataikat valós adatokra. Ha nem teszik meg, akkor töröljük a profilt.” A Zuppaa jelenleg magyarul és angolul is használható, tehát akár nemzetközi bemutatkozásra is alkalmas. Hamarosan több országban, így Törökországban, Oroszországban és Lengyelországban is elindul a helyi nyelven elérhető szolgáltatatás. A kezdeti lépések után tartalmi változások várhatók: növelni szeretnék a felhasználók közötti aktivitást pl. internetes együttműködési felületek, közös munka, akár házi feladat, akár kutatás vagy cikkírás révén.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.