Munkában is okos lehet a mobil

Miért jó a Bluetooth-fejhallgató? Mert azzal a férfiak is tudnak a vécén telefonálni. Ez a (nem is annyira) vicc jól megvilágítja, mennyire személyes, testi tárgy a mobiltelefon. Ezért nyilván a munkahelyre is beviszik, sőt használják is.

Mint az közismert, már Magyarországon is minden második újonnan vásárolt telefon „okos”. Állítólag egymillió fölötti számú okostelefon van használatban. Így tehát óvatos becsléssel élve is 200-300 ezer magyar dolgozó használ a munkahelyén hálózati képességgel ellátott, meglehetősen nagy teljesítményű zsebszámítógépet.

Telefonálásra. A cégek ugyanis meglehetős vonakodással engedik rá a dolgozók sokféle típusú, és még többféle módon egyéniesített okostelefonjait a vállalati hálózatra. Egyébként a jelenség világméretű, a neve „konzumerizáció”, illetve a Cisco hálózatieszköz-gyártó BYOD-nak nevezi a „bring your own device” (hozd a saját eszközöd) kifejezés alapján. Állítólag a konzumerizáció a legfontosabb információtechnológiai trend manapság, a vállalati hálózatüzemeltetés alapproblémája, hogy mit is kezdjenek a dolgozók okostelefonjaival.

Elsőre nehezen érthető, hogy mi a probléma? Ha semmit nem akar kezdeni a cég a dolgozók zsebeiben (táskáiban) lapuló elosztott számítási teljesítménnyel, akkor nem enged mobilos hozzáférést a vállalati erőforrásokhoz. Ez az egyik gyakori hozzáállás: a teljes tiltás. Minden eszköz megvan hozzá, a legegyszerűbb tűzfal is beállítható úgy, hogy csak a meghatározott eszközöket „engedje be”.

Ha mindenképpen mobilizálni akarja a cég a munkaerőt, akkor biztosít ehhez mobil vállalati eszközöket, amelyeket felvesz a fent említett „fehér” listára. Telepíti rájuk a munkafolyamatok ellátásához szükséges szoftvereket, amelyek nyilván szabályozott és biztonságos módon kommunikálnak a vállalat rendszereivel.

Ha pedig ezek a szoftverek futnak a leggyakoribb okostelefonokon, akkor nem kell céges okostelefonra sem költeni, csak a céges szoftvereket kell megíratni Android, Apple iOS és talán Windows Phone platformra is, majd odaadni a dolgozóknak. Regisztrálja az okostelefonjaikat a fehér listába, tájékoztatja a dolgozókat, hogy ha elvész, elromlik az okostelefonjuk, akkor nem tudnak dolgozni, tehát fizetést sem kapnak, amíg újat nem szereznek.

Nyilván be is kell jelenteni a vállalati célra is használt eszközhöz való illetéktelen hozzáférést, mint a bankkártyánál, hogy azonnal kitiltsák a céges hálózatból. De ez megszokott, hiszen ezek az online és mobil dolgozók már vásárolnak is az okostelefonnal, ahol hasonlók a szabályok. (Most még nem ennyire jó a helyzet, de nemsokára...)

Mindehhez az összes eszköz és tudás rendelkezésre áll. A közhiedelemmel ellentétben az okostelefon meglehetősen biztonságos, ha nem lenne az, már rég kitört volna a világbotrány. Tehát azok a hírek, amelyek szerint az okostelefonok terjedése óriási problémát jelent a céges informatikában – amelyet újonnan vásárolandó eszközökkel lehet csak megoldani, ezen eszközök marketingjének része.

Kétségtelen, hogy a céges, okostelefonos szoftvereket meg kell írni, és a háttérrendszereket is fel kell készíteni a távoli hozzáférésre. Ilyenfajta tevékenységek azonban mindennaposak az online működésre a piaci követelmények miatt már felkészített vállalkozásoknál. Ezért vannak főállású programozók például a bankoknál: az új szolgáltatásokat és az új szabályzókat stb. be kell építeni a szoftverbe.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.