Kérhető a rejtett hívószám leleplezése

Ugye önt is hívták már rejtett számról cégek ajánlataival, ostoba gyerektréfával vagy más okból? A Facebookon több mint 150 ezren csatlakoztak az „utálom, ha rejtett számról hívnak” csoporthoz, bár az utóbbi napokig semmi érdekesről nem beszélgettek.

Most azonban felkavarodtak az események egy jelenség körül. Internetes hirdetésekben megjelent egy szolgáltatás, amely azt ígéri, hogy a rejtett számról érkező hívások kezdeményezőinek telefonszámát felfedi előfizetői csomagot vásárló ügyfeleinek.

A szolgáltatás mögött egy technológiai sajátosság kihasználása rejlik. A telefonszámokat ugyanis minden hívásnál elküldik a telefonszolgáltatók a központoknak, a hívás információival együtt. A rejtett hívásoknál ezt az információt (telefonszámot) nem jelzik ki, de az adatforgalomban ott is megjelenik. Bizonyos országokban viszont nem működnek megfelelően a hálózati eszközök, így ott megjelenik a telefonszám. Nem kell tehát mást tenni, csak egy olyan országon „átvinni” a beszélgetéseket, ahol ez megoldható, és az ott kinyert telefonszámot átadni az ezért fizető ügyfélnek.

A Seboo.org címen elérhető magyar nyelvű honlap mögött egy Seychelle-szigetek-beli címen bejegyzett céget találunk. A cég munkatársa, Nagy István szerint a szolgáltatás béta üzemmódban megközelítőleg egy hónapja működik. Jelenleg mintegy 2000 regisztrált felhasználójuk van, akik közül kb. 350-en előfizető ügyfeleik. „Két-három éve Amerika és Kanada területén jól működik a TrapCall nevű szolgáltatás, amely lényegében megegyezik a most magyarul is elérhetővel. A szolgáltatás egyértelmű igényre jött létre. Nem tömeges keresletre, de a népesség 0,4-0,5 ezrelékére számítunk mint potenciális felhasználóra” – fogalmaz Nagy István.

De mit lehet tenni a rejtett számról érkező zaklató hívásokkal, ha nem akarunk előfizetni a külföldi szerveren keresztül érkező szolgáltatásra?

Hol vannak a jog eszközei, mielőtt fizetős szolgáltatásokra szorulnánk, alapvető nyugalmunk megőrzése céljából?

Kézenfekvő módon elsőként a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) fordulhatnánk. Ám a hatóság válaszában egyértelműen kizárja illetékességét. – A Seboo.org nem elektronikus hírközlési szolgáltatást végez. Ebből következően a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hatáskör hiányában nem vizsgálhatja azt – válaszolta kérdésünkre Molnár-Valkó Ildikó, az NMHH szóvivői irodájának munkatársa.

– Az NMHH csupán azt vizsgálhatja ebben az ügyben, hogy az általa felügyelt elektronikus hírközlési szolgáltatók, melyek részt vettek egy rejtett számú hívás lebonyolításában, megfelelnek-e a műszaki szabványoknak – véli dr. Ormós Zoltán infokommunikációs jogi szakértő, az internet- és távközlésjogra szakosodott Ormós Ügyvédi Iroda jogásza.

Rejtett számot egyébként ma már az üzleti életben egyre ritkábban használnak.

– A cégek egy része igyekszik hasznos információkkal segíteni ügyfeleit. Gyűjtik és féltve őrzik azok adatait, és nem akarják őket véletlenszerűen zaklatni – mondja Wolf Gábor, a kisvállalkozási marketing szakértője.

– Ha egy cég ezt ügyesen végzi, akkor a vevő szemében a reklám inkább segítségnek, akár „kivételezésnek” hat, nem pedig nyomulásnak. Sajnos vannak, akik ezt még nem ismerték fel, és vevőket zaklató marketinget – telemarketing, SMS-marketing, levélszemét – folytatnak. Remélhetőleg az új technológia elbizonytalanítja az ilyeneket.

Már nem sokáig lesz ismeretlen
Már nem sokáig lesz ismeretlen FOTÓ: M. SCHMIDT JÁNOS
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.