Ha a gondnokság Nagy Testvérré válik
Azt, hogy a vécében magától felgyulladjon a villany, ha belépünk, egy közönséges mozgásérzékelő megoldja. Sokkal bonyolultabb, hogy el is aludjon, ha senki nincs benn – ehhez már minden fülkébe kell egy érzékelő és valami „logika”, amely összeköti ezeket. Ez a logika manapság az épületüzemeltető (elavult szóval: „gondnok”) számítógépe, ami sokkal többre is képes.
Két dolgot talált ki a MIT: az egyik, hogy a dolgozók viseljenek rádiós, azonosító karkötőt, amelyből egyrészt minden helyiség tudhatja, kik ők, másrészt az őrök is tudhatják, merre járnak az épületben, harmadrészt számos szolgáltatást lehet társítani az azonosításhoz. Például hogy a szobájában az illetőnek legkellemesebb hőmérséklet legyen, vagy az ő zenéje szóljon. (Ha épp benn van. De fontosabb, hogy ha nincs ott, akkor ne égjen a villany, ne legyen felesleges fűtés, és ne szóljon a zene.) Igen hasznos lehet még, hogy abban a szobában szóljon a telefon, ahol a keresett személy éppen van.
A másik MIT-találmány, hogy mindezt egy számítógépes játékszoftver jelenítse meg a gondnokság számára.
Mivel a számítógép nemcsak számít, hanem adatot is tárol, a gondnokszoftver fel tudja mérni, mely helyiségekben, milyen időtartományban tartózkodnak, és csak akkor fűt. Ha egy épületben nem egy szervezet működik, akkor a munkaidő szélsőségesen változhat, nem lehet a fűtést bambán pénteken 15 órától hétfő 8 óráig 15 fokosra állítani. A kísérleti épületben háromhetes megfigyelési fázis után 24 százalékos energia- (fűtésszámla-) megtakarítást sikerült elérni, ami rövidíti a rendkívül intelligens épületfelügyeleti rendszer megtérülési idejét.
De a leglátványosabb a gondnokszoftver megjelenítője. Beállítható, hogy az áttetsző, forgatható, nagyítható, sőt virtuálisan bejárható épületmodellben a hőmérséklet, a páratartalom vagy éppen a hangerő látszódjon. A jelen verzióban a személyeket az arcképüket viselő kocka helyettesíti, de a MIT e csoportja javasolta már a Second Life-jellegű avatarmódszert. (Egyszerűsített, de jól felismerhető arcú, ruházatú figurát.)
A rádiós azonosító karkötő intelligenciáját is lehet növelni. Egy, az okostelefonokból átvett helyzet- és gyorsulásérzékelő (valamint a jeleket értelmező és feldolgozó szoftver...) lehetővé teszi, hogy a karkötő viselője meghatározott mozdulatokkal kommunikáljon az intelligens épülettel. Gesztusokat a Microsoft Xbox Kinectje is érzékel – de nem azonosítja a játékost. (Egyelőre. A következő változat a hírek szerint arckifejezéseket is érzékel majd, amitől nem áll messze, hogy konkrétan felismerje a játékost.)