Szigonyágyúval baktériumra

A baktériumok társadalmi lények – aki számára ez fantasztikus regénybe illő gondolatnak tűnik, talán nem is sejti, hogy ezek az egysejtűek képesek falkában vadászni vagy csapatba verődve fényt kibocsátani. Akadnak köztük öngyilkos merénylők is. Az embert is megtámadják tökéletes és halálos fegyvereikkel – csakhogy ezeket mára megtanultuk ellenük fordítani.

A baktériumok kémiai jelekkel kommunikálnak egymással – képesek érzékelni, hány társuk van a közelben, és ha a szám kellően nagy, akkor összefogni. „Együttműködésük számos kísérlet tanúsága szerint sokkal általánosabb jelenség, mint azt akár csak a közelmúltban is sejtettük” – írta Czárán Tamás, a biológiai tudományok doktora a Magyar Tudomány című szakfolyóiratban, 2010-ben. Egymás ellen is küzdenek rivális csoportjaik, a „nagy halakra” – akár emberekre – vadászók például bélrendszerünkbe kerülve képesek helyet csinálni maguknak ott tanyázó hasznos társaik kivégzésével. A jó hír az, hogy mára kellően sokat sikerült megtudnunk meglepően elmés fegyvereikről ahhoz, hogy saját maguk ellen fordíthassuk őket – derült ki a Journal of Bacteorology januári számának egyik cikkéből. Ellentétben a csaknem vaktában pusztító antibiotikumokkal, saját fegyvereiket bevetve úgy szabadulhatunk meg a kórokozóktól, hogy hasznos társaikat megkíméljük.

A történet 1954-ben kezdődött, amikor a párizsi Pasteur Intézet egyik kutatója, Francois Jacob felfedezte, hogy az egyik baktériumtörzs egyedei egy anyagot bocsátanak ki magukból, amely képes elpusztítani ugyanazon a fajon belül egy másik törzs egyedeit. Meglepődött, hiszen az akkor még viszonylag újdonságnak számító antibiotikumok számos baktériumfajt pusztítanak el egyszerre, nem csupán egyetlen törzset. A mérgező anyagot piocinnak nevezte el. Úgy tűnt, hihetetlenül erős méreg: egyetlen részecske elég egy baktérium pusztulásához. Később, amikor már elektronmikroszkóppal is meg tudták vizsgálni, kiderült a piocinról, hogy bakteriális szinten óriási méretű részecske, ami leginkább egy rakétára hasonlít: vastag cső, amelynek egyik végéből sok rostos szál áll ki. Mai ismereteink alapján azonban inkább az úszó akna és a szigonypuska kombinációjához hasonlíthatnánk, mert a modern képalkotó eljárások segítségével kiderült, hogy a vastag csövön belül van egy vékonyabb is. Amikor a rostos szálak megragadják az ellenséges baktériumot, a külső cső az áldozat sejtfalához tapad, a belső pedig szigonyként fúrja át, gyors pusztulást okozva. A gyilkos tehát nem méreggel dolgozik, ahogy először sejtették, hanem szúrófegyverrel.

A módszer csak a kiszemelt áldozatot károsítja, a többi sejt érintetlen marad. Pontosabban van még egy áldozat is: maga a fegyvert alkalmazó baktérium. Az eszközt ugyanis a baktérium sejtjén belül kell „összeszerelni”, és mivel meglehetősen nagy, csak a sejtfal szétszakadása árán lehet kilőni. Öngyilkos akcióról van tehát szó.

Mára az is kiderült, hogy sokféle baktérium képes ilyen „szigonyágyúkat” gyártani. Egyesek nagyobb élőlényeket is képesek elpusztítani velük. A mezőgazdaságban hasznos növények gyökerein élő lárvák ellen már sikerrel próbálták ki őket. A baktériumok egyike „szigonyágyújával” kilukasztja a lárvát, és mérget fecskendez bele (s ezzel el is pusztul). A lárva táplálkozása leáll, és amikor egy idő múlva legyengül, kiváló táplálék lesz a többi baktérium számára. A kamikazeakció tehát a „nagyobb jó” érdekében történik – egy mindenkiért. Kell-e jobb bizonyíték a baktériumok társadalmi viselkedésére?

Az okos baktériumok megoldották, hogy mindehhez öngyilkosságra se legyen szükség. Egyesek kitelepítették az „összeszerelő üzemet” a sejtjükön kívülre. Ha a szigony „odakint” készül, alkalmazásakor nem esik baja a gyártójának. Mások nem lövik ki, csak a sejtfelszínükön hordják a szigonyaikat és közelharchoz használják fel: megragadják vele az áldozatot, és mérget fecskendeznek bele. Képesek speciális mérgeket gyártani – minden potenciális áldozat ellen másfélét. Ezek a toxinok nagyon hatékonyak – a Bathi Egyetemen Nick Waterfield professzor csapata molylepkék lárvájába juttatta az egyiket, és abszolút halálosnak találta. Emlőssejtek ellen is bevethetők – nemrég számolt be róla a PNAS című tudományos folyóirat, hogy a kolerát okozó baktérium amőbákat és egérsejteket is képes halálosan megsebezni beépített szigonyaival. Az ilyen baktérium az emberi immunsejteket is átveri, amikor a bélrendszerünkbe jut: hagyja magát bekebelezni általuk, majd a trójai faló példájára belülről pusztítja el őket.

A baktériumok fegyvereinek saját maguk ellen fordítása akkor jutott a kutatók eszébe, amikor elgondolkodtak azon, vajon honnan jutottak a kórokozók ezekhez a szuperágyúkhoz. A fegyverek alakjából kiindulva arra jutottak, hogy az ún. bakteriofágok (a baktériumokat elpusztító még kisebb lények, vírusok) DNS-e épülhetett be az örökítőanyagukba. A hasonlóság nagyon jól kihasználható. Szinte minden baktériumnak megvan a maga fágja: az a vírus, amelyik képes megfertőzni, szaporodni benne, majd megölni. Fogtak tehát egy baktériumot, és örökítőanyagának azt a részét, amelyik eredeti fegyvereinek összeszerelését határozta meg, kicserélték egy olyan fágéval, amely az E. coli nevű, bélben élő kórokozót veszi célba. A kísérleti baktérium tehát most új, a fágtól vett fegyverével egy másik baktérium ellen fordult. Mivel ez a fegyver csak egyetlen célpont – az E. coli baktérium – ellen vethető be, az összes többi baktérium érintetlen marad. A fertőzött nyulakkal végzett kísérlet során a befecskendezett anyag sikeresen elmulasztotta a tüneteket – elsősorban az erős hasmenést.

A módszer kifejlesztője, az amerikai AvidBiotics nevű cég az első sikerek után súlyosabb betegségekért felelős kórokozók – mint a szalmonella, a kolera stb. – elleni fegyverekkel „szerelt fel” baktériumokat, sőt a 2011-es németországi (az uborkáról elhíresült) járványt okozó E. coli törzsek ellen is talált megoldást.

Nem csoda, hogy a cég első sikerei mind a bélrendszeren át a szervezetünkbe jutó kórokozók elleni fegyverekhez kapcsolódnak. Immunrendszerünk számára ugyanis ezek a szigonypuskák is idegen anyagot jelentenek, és rövid idő alatt hatástalanítaná őket, ha másképp, például injekcióval juttatnánk a betegekbe. Elméletileg persze lehetne olyan szerkezetű fegyvereket gyártani, amelyeket nem támad meg az immunrendszer, de a kutatók még messze járnak ennek kivitelezhetőségétől. Ehelyett a fejlesztés mai két fő iránya a belélegezhető változat kidolgozása (a tüdőbeli kórokozók elpusztítására van esély, mielőtt az immunrendszer hatástalanítaná a fegyvereket), illetve az ételekben a fogyasztás előtt elszaporodó baktériumok kiiktatása. A marhahúst fertőtlenítő baktériumpusztító baktériummal még az idén előállhat a fejlesztő cég.