Égből figyelt Guinness-kísérlet
Négy szörfdeszka méretű WaveGlider (szabadon fordítva: hullámlovas) típusú, önjáró és önellátó vízi jármű indult San Franciscóból, s a flottilla előbb kötelékben Hawaii-ig halad. Onnan két WaveGlider Tokió, kettő pedig Sydney felé hajózva vizsgálja a Csendes-óceán hullámzását, vízhőmérsékletét, sótartalmát, áramlásváltozásait, szennyezettségét, algásodását stb. (Január végére a San Francisco–Hawaii közti útszakasznak kb. a feléhez érnek.) Az előre beprogramozott, 33 000 tengeri mérföldes (43 500 km-es) rekordutat személyzet nélkül, csak megújuló energiát használva teszik meg.
A WaveGlider két, kábellel összekapcsolt egységből áll. A felszínen úszik a 2,8 méter hosszú, 0,6 méter széles, 0,4 m vastag szénszálas műanyagból készült törhetetlen és borulás esetén eredeti helyzetét újra felvevő, a felső felületén napelemekkel borított szörfdeszkaszerű jármű. Abban helyezték el a napelemek áramával folyamatosan töltődő lítiumion akkumulátorokat és az azok áramával működtetett kis generátorokat – a GPS-t, a különféle óceanográfiai mérőeszközöket. De az adatokat a kis antennáról az Iridium műholdra sugárzó rádió adó-vevőket és az adatrögzítő „fekete dobozt” is. A teljes berendezés értéke 250 000-től 500 000 dollárig terjedhet.
Jóval különlegesebb a felszín fölött láthatónál a deszka vízbe merülve haladó része, melyet az úszórésszel egy erős, hajlékony acélkábel kapcsol össze. Az alsó hajtómű 1,91 méter hosszú, 0,4 méteres gerincére oldalvást hat-hat darab, evezőlapátra emlékeztető uszonyt erősítettek.
Az alaphelyzetben az élükkel előrenéző, vízszintesen fekvő uszonyokat olyan csuklós szerkezettel erősítették a gerinchez, ami lehetővé teszi, hogy az élükkel függőlegesen lefele, a fenék irányába is elforduljanak.
Amikor a WaveGlider egy útjába kerülő hullám hátára siklik, a kábel magával emeli a hajtóművet is. Ettől a rajta lévő uszonyok éle is lefele fordul, s ez a fordulat lényegében egy evezőcsapás. Amikor aztán az úszómű a hullám csúcsán túlhaladva lefele siklik, a kábel meglazul, az uszonyok pedig visszafordulnak az alaphelyzetbe. Ez a hajtásmód a WaveGlider különlegessége, a gyártó cég szabadalma.
Ez az mozgás evezésszerűen hajtja előre a WaveGlidert. Ha erős a hullámzás, az úszómű belefúródik a hullámokba és – a hullámlovasokhoz hasonlóan – áthalad rajtuk. A „gépház” tatjára, végére szerelt kis kormánylapátot a tutaj navigációs berendezése kormányozza a tervezett irányba.
A WaveGlidert öt éve szabadalmaztatták Kaliforniában, s azóta használja az úszó deszkákat más óceánkutató intézményekhez hasonlóan az amerikai Óceán- és Légkörkutató Hatóság, a NOAA, de a különös úszó eszköznek van már katonai célokra fejlesztett változata is.