Az okosmobil kihúz a dugóból
Olyat viszont egyik sem tud, hogy a realtime forgalmi viszonyok ismeretében automatikusan azt az útvonalat ajánlja fel, amelyen az adott pillanatban a leggyorsabban juthatunk el A-ból B-be. Egy magyar fejlesztésű, egyelőre androidos smartphone-okon futó ingyenes alkalmazásnak viszont éppen ez az erőssége: beírjuk, hogy hova szeretnénk menni, és – ha van rá fizikai lehetőség – a program kinavigál a dugóból.
A megoldáshoz először is egy Androidot futtató okostelefonra van szükség. Magát az alkalmazást az Android Marketről lehet letölteni. A mindössze néhány megabyte-nyi helyet elfoglaló szoftver működtetése folyamatos internetkapcsolatot igényel, viszont nem generál kibírhatatlanul nagy adatforgalmat: ha mindennap használjuk, egy hónap alatt nagyjából 30-40 megabyte-nyit fogyaszt el az adatcsomagunkból (mivel ma már a legkisebb csomagok is 1 gigabyte-osak, ez nem jelent érdemi terhelést).
Az Egérút nevű program különlegessége, hogy nemcsak a térképadatbázis tárolódik (és frissül) a központi szerveren, hanem ott történik meg az útvonaltervezés is, telefonunk csak a szükséges térképrészleteket és a grafikusan megjelenített útvonalat tartalmazza. Ez első pillantásra akár hátránynak is tűnhet, valójában azonban behozhatatlan előnyt jelent: a szerver az Egérutat használó összes többi telefonból érkező forgalmi adatok alapján a lekérés pillanatában tervezi meg nekünk az optimális pályát, és erre a telefon nem lenne képes.
Ahhoz, hogy az alkalmazás működhessen, szükség van az állandóan frissülő forgalmi információkra. Minden olyan okosmobil, amelyen az Egérút fut, anonim módon és észrevétlenül folyamatosan kommunikál a központtal – vagyis a szerver mindig tudja, hogy a rendszerhez tartozó, bekapcsolt GPS-sel és 3G-vel utazó telefonok az elmúlt percekben mennyi idő alatt értek át – mondjuk – a Margit hídon Pestről Budára vagy a budai alsó rakparton a Batthyány tértől a lágymányosi hídhoz. Mivel a szerverre közben a város többi útvonaláról is egyre érkeznek a hasonló üzenetek, a számítógép mindig „képben van”, azaz tudja, hogy melyik útvonal ígérkezik a leggyorsabbnak. Ilyesmit pedig még a TMC-vel (Traffic Message Channel, valós idejű közúti forgalmi információk rádiófrekvencián) együttműködő, illetve az eljutási sebességről adatokat gyűjtő navigációs rendszerek sem képesek: egyik sem tudja néhány másodperces vagy perces késleltetéssel „lekövetni” a forgalmi változásokat.
Molnár Miklós, az AntaresNav Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta: épp most váltottak a béta (teszt) verzióról az 1.0-sra, s jelenleg már mintegy 5000 felhasználó futtatja és látja el adatokkal a rendszerüket. Szerinte a pontosság nyilván fokozódni fog a használók számának növekedésével, de például budapesti viszonylatban, illetve a nagyobb főutakon már ma is kézzelfogható segítséget nyújt az Egérút a dugókerüléshez. Ráadásul a program az állandóan frissülő adatbázist sokoldalúan tudja használni: érdekes összefüggéseket rajzol fel például a benzinár alakulása és a dugók gyakorisága között.
Az alkalmazás térképeit a Geox Kft. fejlesztette. A cég a programot egyrészt a lokalizációs megoldások kísérleti laboratóriumának, másrészt a közösségi navigáció úttörőjének szánta. Még nem látják, hogyan fordítható termőre a projekt, de most nem is ez a cél: ha az öntanuló dugókerülő rendszer működik, előbb-utóbb üzletet is lehet majd rá építeni.