Törvény szerint is tűzvonalban?
De mire is használhatják a közösségi médiát egy munkahelyen? Arra, amire bárhol máshol: információk, vélemények, képek, videók, események, tapasztalatok, ötletek akár valós idejű megosztására, vélemények közlésére.
És ez az, amiről a manapság dolgozni kezdő fiatalok nem hajlandók lemondani a munkaadójuk kedvéért sem. Sőt! A Cisco 2011 novemberében közzétett nemzetközi kutatása – Cisco Connected World Technology Report – szerint a felsőoktatási hallgatók több mint fele (56 százaléka) véli úgy, hogy ha olyan vállalat ajánlana állást nekik, amely tiltja a közösségi média használatát, akkor vagy visszautasítaná azt, vagy elfogadná, de később igyekezne megtalálni a vállalati tiltást kijátszó kiskaput.
A közösségi média munkahelyi használatánál a cég hírnevének, jogos gazdasági érdekeinek befolyásolása okozhat gondot, valamint a közölt tartalmak munkaviszonyra gyakorolt hatása jelenthet konfliktust –mondja dr. Kozma Zoltán, a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda jogásza. (A minap robbant ki az „első hazai mikro blogbotrány”, amikor is egy hazai oldalon egy bank vezető jogtanácsosának barátnője számolt be egy ismert színész végtörlesztéséről – durván jogsértő módon. Az Index.hu szerint a barátnő ráadásul nagyon szerencsétlenül kommentálta a banktitkot sértő bejegyzést – ami futótűzként terjedt el a neten. Itt – írja a portál – állítólag azonnal és határozottan fellépett a munkaadó, és kirúgta a szószátyár jogászt.
A gyakorlatban a cégek sokszor lomhán követik az új technoló giák, trendek munkaviszonyra gyakorolt lehetséges hatásait. Pedig időt és pénzt is megtakaríthat az a munkáltató, aki előre átgondoltan jár el az ilyen kérdések munkahelyi szabályozásában. Már az új munka törvénykönyve is szabályozza, hogy a munkavállaló a munkaidején kívül sem tanúsíthat olyan magatartást, amely közvetlenül és ténylegesen alkalmas munkáltatója helytelen megítélésére. A DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda nemrég publikált egy felmérést (Shifting Landscapes – Report – Social Media), amiben világszerte 250 kis- és közepes vállalkozás vezetőjét, munkavállalóit kérdezték meg a munkahelyi közösségi médiaeszközök használatáról. A kapott eredmények kétféle trendet rajzolnak ki. Egyrészt a cégeket adatvesztés, hírnév-befolyásolás réme fenyegeti, ha munkavállalóik hanyagul használják a netes megosztó hálózatokat, és a cég vezetése nem figyel erre. Másrészt a marketing, az értékesítés és a munkaerő-toborzás, a dolgozók közötti kapcsolattartás, belső kommunikáció számára hasznosak is lehetnek ezek a webkettes eszközök.
De mivel azok közül, akik ismerik munkáltatójuk informatikai szabályzatát, tízből heten bevallották, hogy azt több-kevesebb rendszerességgel már megszegték, ezért következetesen ellenőrizni is kell azt. Mint a tűzvédelmi és munkavédelmi előírásokat. Világszerte, így hazánkban sincs még erre lefektetett jogi gyakorlat, de bárki lehet kezdeményező.