Válság van – vagy mégsem?
A Zóna Computersnél Paál Gergely, a 2008 óta növekedésben lévő cég ügyvezetője szerint nagyon nagy növekedést tapasztaltak a hálózati eszközök területén. Elképesztő mennyiségű wifi routert értékesítenek. (A magyar IT-köznyelvben a wifi router valójában egy webesen felügyelhető, forgalomkezelési és tűzfalszolgáltatásokat is nyújtó hálózati kapcsoló – switch –, de ez a szó, valószínűleg a nehezebb kiejtés miatt, nem terjedt el.)
A növekedés motorja a háztartásokban tömegesen megjelenő második, harmadik gép, és legújabban az okostelefonok terjedése. A mobilinternet nem ingyenes és bizonytalan, a wifis viszont, a router megvásárlása után, rendelkezésre áll. Kedvelt termék még az SD-memóriakártya. A többi formátum az idők során megszűnt, a Sony is áttért, csak a PlayStationökben használ Memory Sticket.
Az idén 20 százalék fölötti növekedést produkáló Extreme Digital Várkonyi Balázs ügyvezető szerint 2011-ben kétszer annyi lapos tévét adott el, mint tavaly, és még csak most jön a karácsony. Tapasztalataik szerint ha nincs pénz utazásra, akkor otthon maradunk – és tévét nézünk. Ugyanez lehet a médialejátszókra és az ezekhez használható külső tárolókra irányuló igény erős növekedése mögött. Az utazások elmaradása okozhatja azt is, hogy leállt a fényképezőgépek iránti kereslet növekedése – persze a piac is telítődhetett.
A Zóna Computers szereti a tömegárusító helyeket. Év eleji forgalmuk nagy része származik rendszeresen az itt beszerzett gépek bővítéséből, javításából. Ezek ugyanis általában igen gyenge komponensekből az alacsony ár miatt összelapátolt konfigurációk, és az ünnepek elmúltával a tulajdonosok rádöbbennek a hiányosságokra. Az Edigital viszont örült az ElektroWorld kiesésének, ami valószínűleg belejátszik az idei jó eredményükbe, amit azért maguknak és az érdekes új termékeknek is tulajdonítanak.
Paál Gergely szerint a végfelhasználói piac továbbra is gyengélkedik majd. Addig tartalékaikból „kezelik” a beszállítókat, és jól működik a webáruházuk is. Várkonyi Balázs nem látja biztatónak a makrogazdasági környezet közeljövőjét. A tabletpiac a tavalyi gyakorlatilag nulláról észrevehető méretűre nőtt. A média jól látható, de rövid távú hatásokat gyakorol a vásárlásokra: a rossz híreket hozó napok környezetében csökken a forgalom – de aztán visszaáll.