A vegyipariak robbanás előtt állnak
„A szex-, szállodaipar és a turizmus szakemberei már tudják, milyen a jó honlap, ám a legtöbb cég még egyáltalán nem él a weboldalakkal, a vegyipariak viszont robbanás előtt állnak – sarkítva ezt lehet tudni a hazai vállalatok online kultúrájáról. Varga István, aki az Év honlapja díjat tíz éve alapította, jól felrajzolhatónak látja a trendeket:
– A kezdeti első és második generációs honlapok mára eltűntek. Egyre kevesebb a brosúra jellegű honlap, kezdenek leszokni a főoldali köszöntőről. Évről évre többen készítenek modern, átlátható, letisztult, ötletes, színes és kreatív honlapokat.
Varga szerint a fogyasztók igénylik az interaktivitást. Mlinarics József, az eFestival digitális tartalomipari megmérettetés vezetője és az Év honlapja zsűritagja szerint korszakváltást jelez, hogy az önkormányzati és turisztikai területen megjelentek az 5-6 nyelvű, igényes weboldalak (pl. Hajduszoboszlo.hu, Gyor.hu). Szintén a fejlődést mutatja, hogy az egyre terjedő e-kereskedelmi oldalak törvénytisztelők, ugyanakkor vásárlóbarát módon nyújtanak szolgáltatásokat. Az e-kormányzati portálokon, a Kormany.hu-nál és a Magyarorszag.hu-nál is megindult valami, de megállt, itt várhatóan áttörés következik be a jövőre induló EU-támogatott programok miatt – véli az elnök.
A változás további ismérvei, hogy megjelentek a mobiltartalmak, pl. banki területen is teljes körű a mobilszolgáltatás. Az is a haladást jelzi, hogy ma már be kell ágyazni a Facebook-kapcsolatot, keresőként pl. a Google-t, elérhetőek kell hogy legyenek a cégek GPS-adatai, legyen mobilváltozat – foglalja össze Mlinarics a ma követelményeit.
Ezt ezért egyre többen felismerik – mondja ismét Varga István, aki egy személyben a Magyar Marketing Szövetség vezetője is. – Idén az Év honlapja díjra 314 nevezés érkezett, és egyre több kreatív, jól felépített honlappal találkozunk.
Dr. Eszes István, a Budapesti Gazdasági Főiskola marketingintézeti tanszék tanára, az Év honlapja díj zsűrijének elnöke szerint a webes megjelenés nem korrelál a vállalat méretével, tőkeerejével. Itt nyilvánul meg a web demokratikus volta, annyi látszik a vállalatból, ami a képernyőn megjelenik. S ha ez dinamikus és kreatív, akkor a látogatók szemében felülértékelődik egy kis cég is. A vállalatok webes fejlődését a nemzetközi szakirodalom egy hatfokozatú skálán értékeli. A magyar vállalatok nagy része valahol a 2-es és 3-as szinten mozog.
Varga szerint az online jelenlét egy cég számára ma „a kitörési pont”. – Az új digitális fogyasztó először az internethez nyúl, ha keres valamit. Amit talál, összehasonlítja és aprólékosan mérlegel. (Ezért olyan népszerűek az áru-összehasonlító oldalak, mint pl. az Arukereso.hu.
– Persze sok cég van még hazánkban, amelynek egyáltalán nincs honlapja, mert a vezetők csak újabb nyűgöt látnak benne.
A honlapfejlődésben is vannak slágertémák. Az elmúlt évek a keresőoptimalizálás jegyében teltek el. Ma a „Facebook-jelenség” hódít. A jövő az interaktivitás, a video-e-mail, a mobilmarketing-megoldások és a gamification (eljátékosodás) felé mutat.