Kiszolgál vagy elárul minket a mobilos kereső?

Lassul a tempó, ha mobileszközzel keresünk információt, az asztali gépen kilenc másodperc is elég begépelni valamit, mobilon jóval több időt vesz el a felhasználótól. Az épp ezért ritkábban használt mobilkeresők cserébe igyekszenek kitalálni gondolatainkat is, és figyelik, merre járunk, hogy a legpraktikusabb információt nyújthassák. Jó, ha tudjuk, hogy nyújtják is, de nemcsak nekünk: a Nagy Testvérnek is.

Mobilunkat naponta kb. hatszor használjuk keresésre, asztali gépünket tizennyolcszor – áll egy felmérésben. A mobilkeresés aránya azonban az összes keresésen belül emelkedik, a 2010-ben mért kilencszázalékos részesedés 2012-re húsz százalékra nő (forrás: Techrunch). De mit csináljunk másként, ha céltudatosan mobilunkról indítunk el egy keresést?

A mobiltelefonról indított keresések egy újfajta kontextusba helyezik a megadott kulcsszavakat. Összeköthetik például a GPS által megadott földrajzi hellyel, az időponttal és a korábbi keresésekkel is. Akár a közösségi oldalakon szerzett információkat is beépíti a találatokba.

– Például egy városban a „pizza” szó beírásakor megjelennek a környékbeli pizzériák, az étlapjuk, és nem a receptek – fogalmaz Jóföldi Endre, interneteskereső-specialista. De akár a legolcsóbb benzinkutat is megtalálhatjuk mobilról keresve, menet közben, ha az Esri Magyarország Kft. technológiáját használjuk.

A kisebb, érintőképernyős készülékek használóit szolgálná pl. a Google tavaly bevezetett szolgáltatása, a prediktív szövegbeviteli lehetőség továbbfejlesztett változata, a valós idejű következtetett keresés – a Google Instant. Ez azt jelenti, hogy gépelés közben a keresőprogram megpróbálja kitalálni, hogy mit keresünk, és egyből mutatja a találati listát is. Ez akkor is praktikus, ha tudjuk, hogy a mi nyelvünkön a telefonon közutálat övezi az SMS-írás segítésére kitalált prediktív szövegbevitelt.

Még egyszerűbb a legújabb iPhone-okról elérhető, hangalapú keresés, a SIRI, amihez jól artikulálva és angolul kell elmondani, mit is keresünk. Ezt a kifejezést a telefon egy alkalmazással szöveggé alakítja. Mivel a hangfelismerés még nem kiforrott technológia, vannak tévesztések, ezért sokszor félreérthető az „almás” gépek fordítása, ráadásul magyarul persze hogy nem tud.

– A mobilos kényelem érdekében a Google hirdetési rendszerében már jó ideje használható az a funkció, hogy az okoskészüléken kereső felhasználó egy gombnyomással fel tudja hívni a kereséshez kapcsolódó hirdetést, anélkül hogy átkattintana annak weboldalára – ezt már Fehér Márton, az OnlineMarketing Akadémia – www.oma. hu alapítója, keresőmarketing-szakértő mondja.

A Google cég mobiltelefonos keresőalkalmazásának kifejlesztői dolgozták ki azt a megoldást is, hogy ha egy valós helyen álló épület mobillal készült fotójára keresünk rá, akkor a fizikailag is látható épületről szóló információkat kapjuk meg. Persze ezt nemcsak épületekkel lehet alkalmazni, hanem más objektumokkal is, pl. kiállításokon, kulturális vagy tájékoztatási céllal is. Külföldön már működnek azok a szolgáltatások, amelyekkel a vásárlás közben, mobilunkkal kereshetünk rá egy-egy termék adataira, mondjuk a kódja alapján. Ha egy termék speciális, ún. QR (Quick Response) vonalkódját okostelefonos alkalmazást használva „elküldjük” egy ár-összehasonlító oldalra, és keressük a többi ehhez kapcsolódó információt, akkor megtudhatjuk, van-e olcsóbb termék ebben a kategóriában.

– Az infrastruktúra ugyan adott, de a felhasználó nagyon kevés helyen tudná használni. Hiába szeretné a mobil a lehetőségeket alkalmazni, pl. QR-kóddal keresni, azt nagyon kevés helyen tudja. Az ilyen típusú ár-összehasonlítás akkor terjed majd el, ha az okostelefonok növekvő felhasználótáborával párhuzamosan nő a nagyobb áruházak ilyen szintű technikai fejlettsége is – vázolja a várható trendeket Fehér Márton.

A leggyakoribb szavak a mobilról indított keresésekben az internetezéssel, közösségi oldalakkal, helyi szolgáltatásokkal és a felnőtt tartalmakkal (!!) függenek össze – áll egy, a Google szakemberei által jegyzett korábbi tanulmányban – mondja Jóföldi. Veszélyes terep éppen ezért a mobilon való internetes keresés. Ugyanis a mobilos lekérdezésekhez megadott adatok a helyszínhez köthetően értékesek és felhasználhatók – a felhasználók nem is tudják, hogy mi mindenre – fogalmaz a szakértő. A mobilon való keresgélés fokozott óvatosságot is igényel. A távolról akár a jelszavainkat is kileső mobiltelefonos kémprogramról már esett szó ezeken a hasábokon. Most említsük meg a keresőkből érkező, nem kívánt tartalmak megjelenését, pl. tolakodó reklámok vagy nem várt felnőtt-tartalmak – mondjuk a gyerek mobilján!

Megoldás: minimális személyes adat megadása mobilon, az adatvédelmi beállítások érzékenyebb beállítása vagy akár a mobilkeresés kerülése.

Épületekről is találhatunk információt a mobiltelefonnal
Épületekről is találhatunk információt a mobiltelefonnal
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.