Válságálló webáruházak

Nemcsak a karácsonyi szezonban, hanem egész évben pezsgő élet van a webáruházakban. A gazdasági válság ellenére a tavalyi 133 milliárd forint körüli forgalom idén a Webshop Experts portál becslése szerint 160 milliárdra nő.

2010-ben több mint 1,2 millióan vásároltak a magyar online piactéren, ahol ma kb. 1000 aktív, professzionális webáruház működik állandóan.

Az Árukereső.hu marketingigazgatója, Rácz István szerint évről évre nő a webáruházakban elköltött összeg, jelenleg átlagosan 26 500 Ft tranzakciónként. Az e-kereskedelemben Magyarországon a legnépszerűbb termékcsoportok a mobileszközök, a számítástechnikai eszközök, a háztartási és szórakoztatóelektronika, az illatszer és olyan szezonális termékek, mint például a gumiabroncs. Idén Az ország boltja címmel verseny indult a webáruházak között, hogy a felhasználók lássák, mekkora lehetőség rejlik az online kereskedelemben. A küzdelemben 439 webáruház indult – láthatóan számukra is fontos, hogy valós visszacsatolást kapjanak a vásárlóktól. A verseny kapcsán derült ki, hogy feljövőben van a divatáru és az állateledel online vásárlása. Az áruválaszték és az ár mellett szempont volt a web áruházak megbízhatósága is, amit a Megbízható Bolt programban mértek föl.

„Mi is meglepődtünk, mikor a nagyon népszerű, ismert könyváruházak között, családi vállalkozóként megszereztük a második helyezést a könyv kategóriában – hangsúlyozza Gerley Éda, a konyvudvar.net bolt valóságos és webáruházas változatának vezetője. Szerinte a sikerhez kellett a honlapkereső optimalizálása, emellett kis összegekért vásárolnak Google Adwords hirdetést (aminek az a lényege, hogy bizonyos kulcsszavakra és címekre keresve a Google fizetős találatként az adott boltot adja ki). Az új vevők toborzása mellett hangsúlyt fektetnek a régi megrendelők megtartására, például hírlevéllel. A Facebookra alig egy éve regisztrálták a Könyvudvart, ott is kis pénzért vásároltak hirdetést, aminek hatékonyságát nyereményjátékokkal, ajándék könyvekkel is fokozzák. A Google ingyenes elemzőprogramjából (Analytics) és szintén ingyenes netes tananyagokból képzik magukat az online marketing terén. –Több időt és munkát igényel, de abszolút megéri, mert nő a forgalom és a bevételünk is – állítja Gerley Éda.

A legtöbb vásárló a keresőkön, a fizetett hirdetéseken és a hírleveleken keresztül érkezik a webáruházakba, ahol általában a kora reggelt és az éjszakát kivéve egész nap élénk a forgalom – derül ki a Nagy webáruház felmérés adataiból. A vásárlók egyharmada fizet bankkártyával, a többi vevő futárral vagy postán kéri a termékek leszállítását, és utánvéttel, készpénzzel fizetnek. Népszerű még mindig a személyes átvétel és a viszonylag új megoldásnak számító központi, helyi átvétel, a „ Pick Pack Pont” – szolgáltatás is.

A következő néhány évmindenképpen a mobilvásárlás fejlődéséről fog szólni. A havi kétmillió látogatónál (!) tartó arukereso.hu vezetője, Rácz István úgy látja, hogy létre fognak jönni a webáruházak mobiloldalai, tovább fog nőni a mobileszközökről kezdeményezett vásárlások aránya.

Már most látható, hogy a mobileszközök nagy szerepet töltenek be a vásárlás előkészítésében. Közelebb is hozzák egymáshoz az online és az offline vásárlást. Amobilalkalmazásunkkal például egyszerűen, egy vonalkód leolvasásával már a boltban láthatjuk, hogy az adott termék hol kapható olcsóbban. De emellett számos fizetéskönnyítő eszközt is fejlesztettek már mobilokra.

A közösségi oldalak, a közösségi média szerepe is tovább fog erősödni: a vásárlási döntés meghozatalában egyre többet fog számítani az ismerősök véleménye. Ez magát az e-kereskedelmet is fejleszti, hisz átláthatóbbá fogja tenni a piaci szereplők minőségét, nyilvános vélemények lesznek hatással a fogyasztóra.

Mitől biztonságos egy webáruház?

- hiteles adatokat közöljön

- a termékekről részletes, érthető és értelmezhető információt adjon,

- a vásárló biztonságban legyen a fizetésnél,

- pontosan azt kapja, amit rendelt

- legyen működő, hatékony, segítőkész, könnyen elérhető az ügyfélszolgálat.

Ha először járunk egy webáruházban, akkor ellenőrizzük a fenti körülményeket kis értékű próbavásárlással. Kihasználhatjuk a fórumokban, közösségi oldalakon, vagy akár az adott oldalon a vevők véleményét, esetleges panaszai, azok megoldásának leírását is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.