Kis magyar „Facebookok”
A szülőknek, pedagógusoknak viszont sok gondot okoz a gyerekek napi 3-4 órás facebookozása, ami hasznosabb tevékenységektől vonja el őket: a gép előtt ülve, virtuális közösségben nem tanulnak, nem sportolnak, nem tevékenykednek alkotó módon, és hiányoznak a valódi közösségi kapcsolataik is. Ezeken az oldalakon sokan meggondolatlanul adnak ki személyes adatokat, fotókat magukról, vagy szó szerint „arcátlanul” zaklatják kortársaikat – világít rá erre a jelenségre is az európai felmérés.
Az ellentmondásos megítélés ellenére az online közösségi oldalakat a tanárok is kezdik felismerni és felhasználni a diákok nevelése, oktatása céljából. Idén nyáron pél dául a Facebook segítségével szerveződött egy középiskolás osztály, ez a jelenség egyedülálló hazánkban, de a világban is. Az történt ugyanis, hogy Kazincbarcikán a város Jókai Mór Gimnáziu mát bezárás fenyegette. A 10. c osztályosok viszont saját kezükbe vették sorsukat, és a Facebookon zárt csoportot hoztak létre, egy másik városi gimnázium igazgatójának bevonásával, ahova szerettek volna osztályként átkerülni.
Az általuk kiszemelt iskola – akkor még Ságvári Endre volt a neve, ma már a szalézi rend gimnáziuma – befogadta őket, ennek részleteit a zárt FB-os csoportban beszélték meg, a chat igénybevételével. A „Facebookosztály” az új gimnáziumban létrejött, a diákok kulturáltan és tisztelettudóan kommunikálnak egymással és az őket magázó igazgatóval is tankönyvekről, diákigazolványról, feladatokról. Arra is volt példa, hogy az igazgató figyelmeztette a szülőt vagy a gyermeket, hogy szélsőséges politikai nézeteket hangoztat a Facebook nyilvánossága előtt, ezt is meg tudták beszélni a valódi találkozáskor.
Szintén a közösségi internethasználatra épült az az oktatási projekt, ami két évvel ezelőtt az Innovatív Tanárok Fórumán több mint 200 000 közül bekerült a világ legjobb 25 megoldása közé. A budapesti II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskolában tanító Bereczki Enikő és tanítványainak feladatsorában a diákoknak sajtófotókkal kellett megismerkedniük, majd Robert Capa életútját elevenítették fel fiktív videointerjúik kal, amiket feltöltöttek a YouTube-ra, és egy blogot is bevetettek, ahol saját fotóikat értékelték. (www.missioncamera.blogspot.com)
A tavalyi fórumon pedig még tabudöntögetőnek számított az a díjnyertes projekt, amiben a Facebookon összeálló közösség William Golding irodalmi Nobel-díjas író A legyek ura című művét dolgozta fel egy „valóságshow” keretében. Itt is megjelentek a műben leírt élethelyzetek: a zárt csoport, a kirekesztés, a beszűkült lehetőségek – ezek a fiktív irodalmi élmények elevenedtek meg és váltak személyiségfejlesztő dráma játék elemeivé – írta Szabados Tímea és Vásárhelyi Virág, a díjnyertes projekt ugyanott tanító két vezető tanára.
Nemrégiben egy iskolai honlapoknak, elektronikus naplónak is teret adó – fizetős – szolgáltatás is felbukkant: a www.web2suli.hu oldalon az iskolák teljes információs és szolgáltatási anyaga elhelyezhető és működtethető. A nyílt internetes felület mellett az „intranet”, vagyis belső hálózat megoldása egy közösségi oldalként jelenik meg, annak minden szolgáltatásával és modernségével.
A külföldi oldalak helyett hazai fejlesztésű, egyedi kivitelű és hiánypótló üzleti modellre épülő, kifejezetten oktatási intézményeknek készült – ingyenes – közösségi oldallal rukkolt elő idén szeptemberben a sulivilag.hu fejlesztői csapata.
Szamosvölgyi Mihály, az oldal ötletgazdája elmondta: egy olyan felületet hoztak létre, ahol a szülők s a tanárok a diákokkal együtt, aktívan részt tudnak venni az oktatáshoz kapcsolódó információmegosztásban, tanulásban, közösségi életben. Az idén szeptemberben véget ért teszt időszak óta 20 nagyon aktív tagjuk és több mint 2000 regisztrált csoportjuk van, havi 12 ezer a havi látogatók száma, és közel 150 ezres havi oldalletöltésük van. A www.sulivilag.hu oldal azon kívül , hogy biztonságos és ellenőrzött együttműködésnek ad teret, különböző oktatási alkalmazások futtathatók rajta, s még egy támogatási rendszert is tartalmaz a mindig pénzszűkében lévő iskoláknak, osztályoknak, kluboknak.
Ez utóbbi azért is érdekes, mert sokan nem tudják, mekkora pénzek forognak az ingyenesen használt oldalak mögött. Pl. emlékezetes, hogy Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a közösségi oldallal szerzett bevételeiből tavaly szeptemberben 100 millió dollárt adományozott az egyesült államokbeli iskoláknak. – Ha visszaszámolunk – mondja Szamosvölgyi Mihály –, akkor az akkori magyarországi Facebook-használók csupán aktivitásuk révén közel 60-80 millió forinttal „támogatták” az USA iskolásait.