Rábeszélő szép üzenetek

A kéretlen elektronikus levelek – spamek – küldését törvény tiltja, mégis dőlnek ránk, naponta tucatjával. E tekintetben Magyarország volt a negyedik legfertőzöttebb ország júliusban, vagyis a teljes e-mail-forgalom 81,9 százaléka bizonyult spamnek – ismerteti felmérésük eredményét Teasdale Harold, a vírusokkal, internetbiztonsággal is foglalkozó nemzetközi cég, a Symantec magyarországi vezetője.

A szakember szerint a levélszemétgyártókból az elmúlt 15 évben teljes iparágazat alakult ki a világban. Olyan fejlett a technológia, hogy egy spammer a hálózatán naponta 200 millió levelet tud szétküldeni. Büntetőeljárástól fenyegetve képesek a teljes hálózatot eltüntetni és újra életre hívni. Hogy honnan telik erre? Természetesen a bevételből.Ha egy átlagos spammer napi 200 millió címzettjének csak az egy ezreléke elolvassa és ennek az egy ezreléknek az egy ezreléke dönt vásárlás mellett, máris 200 vevője lesz.

Dr. Kulcsár Zoltán adatvédelmi szakértő, a ppos.hu adatbiztonsági szolgáltató szakértője szerint a jelenség Magyarországon sem ismeretlen, kifejezetten magyar statisztikák azonban nincsenek. A probléma enyhítésében a spamszűrők, illetve a beépített filterrel rendelkező levelezőprogramok (gmail) segítenek. Ha zavart, vagy kárt okoz a sok kéretlen levél, akkor elsőkörben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz, az NMHH-hoz kell fordulni, bűncselekmény gyanúja esetében pedig a rendőrséghez.

A médiahatósági bejelentés procedúrája 2009 óta meglehetősen körülményes. Nem meglepő, hogy ha csupán a hatóság adatait vesszük alapul, akkor szinte nincs is kéretlen levél Magyarországon: az e-mailen való bejelentés lehetősége megszűnt, és most már egy űrlapot kell letölteni a netről, illetéket fizetni, majd kinyomtatva postára adni (illetve a dokumentum az Ügyfélkapun keresztül online is beadható). – 2008-ban 5767 megkeresés érkezett a hatósághoz a spamhirdetésekkel kapcsolatban, idén eddig mindössze 311 megkeresést kaptunk – fogalmaz Suki Zoltán, az NMHH kommunikációs munkatársa.

Valószínűleg nem is a hatósági eljárás fogja visszatartani a spammelőket. A büntetési tételekről szólva Suki Zoltán kifejtette: az NMHH a jogsértő magatartás abbahagyására, további jogsértéstől való eltiltásra, illetve 50 és 500 ezer forint közötti elektronikus kereskedelmi bírság megfizetésére kötelezheti a jogsértő hirdetőt, a hirdetés közzétevőjét, valamint az elektronikus hirdetési szolgáltatót. Idén a lefolytatott eljárások a megkeresések harmadát érintették, és eddig hatszor szabott ki bírságot a hatóság, összesen 650 ezer forint értékben – ez aligha van arányban az elérhető haszonnal. Nagyobb visszatartó erő lehet majd a 2012. január 1-jén induló Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság eljárása, melynek során akár tízmil liós bírság is kiszabható lesz.

A kéretlen ajánlatokra a felhasználók egy részében sajnos van fogadókészség. Meglepő eredménnyel került nyilvánosságra a nyári szezon közepén egy világméretű piackutató cég, a Nielsen 55 országban végzett felmérése: az elemzés szerint ugyanis a magyarok kedvezőbben ítélik meg a közvetlenül e-mailben kapott online reklámokat, mint az európai átlag. A jól megfogalmazott marketingcélú emailek előnye, hogy egyéniek, személyes hangúak, csak a megrendelőt érdeklő témáról szólnak, jól időzítettek, így valóban nyújthatnak hasznos és életvezetést segítő információkat. Hogy egy valós és aktuális példát említsünk, tanévkezdéskor a kedvezményes tanszervásárlásról szóló információk aranyat érhetnek egy családban, és egyénivé teszi a küldeményt, ha az üzleti ajánlatot összekötik néhány otthoni tanulást segítő életvezetési-pedagógiai tanáccsal.

Az ingyen kapott hasznos információ mellett a kutatás szerint a magyar netezők nagy részének fontos, hogy a levelekről le lehessen iratkozni.

– Az e-mail-marketing a kereskedők számára továbbra is aranybánya: egyszer kell fizetni vagy megdolgozni egy-egy feliratkozó megszerzéséért, és utána többször is elérhetjük őt az értékesítési típusú üzenetekkel – ezt már az Online Marketing Akadémia nevű netes vállalkozás oktatója, Fehér Márton nyilatkozta lapunknak.

A spameknek „köszönhetően” úgy tűnik, hogy a száraz és unalmas emaileknek vége. – Sok gyorstalpaló tanfolyamon okítják az e-mail reklámok hatékonyságában reménykedőket, hogy milyen trükkökkel lehet ideig-óráig kijátszani a felhasználók ellenállását. Az eredményes stratégiához tudni kell, hogy a címzett nagyjából 15 másodperc alatt dönti el egy beérkezett levélről, hogy akar-e foglalkozni a benne lévő ajánlattal – magyarázza Sas István reklámpszichológus.

– Az ajánlattevő akkor reménykedhet, ha kifejezetten blikkfangos, szellemes vagy meghökkentő a fogalmazás. Emellett a reklámnak nyíltan vállalnia kell, hogy ő reklám. És a tolakodás ellensúlyozására apró ajándékokkal kell kedveskednie, hogy az ügyfelek megszeressék a küldeményeket. Az ajándék persze képletesen értendő: egy vicc vagy egy jól sikerült bók is elegendő lehet. Ha sikerül áttörni az önkéntelen ellenállás falát, akkor óriási lesz a jutalom. Nemcsak megnézik, de még önként, dalolva továbbítják is a küldeményt – elemzi a lehetséges sikerreceptet a szakember.

szombati info
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.