Iszapos árammal 300 km-ig

Kimondták a halálos ítéletet a belső égésű motorok fölött? Egyelőre aligha, azért van még jó néhány évük. Ám kétségtelen, hogy az üzemanyaguk nyersanyaga, a kőolaj egyre fogy és drágul, másrészt pedig a feltételezett üvegházhatásért mintegy felében e motorok kibocsátásai a felelősök. Mindenesetre világszerte nagy erőkkel folytatják az egyik megoldási lehetőségnek, a villamos hajtásokat szolgáló tápegységeknek a kutatását.

 Júliusban érdekes cikk jelent meg az Advanced Energy Materials című tudományos folyóiratban. Szerzői, a nagy hírű amerikai műegyetem, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói új elveken alapuló akkumulátorról számolnak be benne.

A motort meghajtó energiát tároló és szolgáltató akkumulátor jelenleg a villamos autók legkényesebb eleme. Maga a motor sokkalta kedvezőbb tulajdonságokkal bír, mint a belső égésű motorok, azonos teljesítményhez kisebb a tömege, könnyebb a sebességváltás vele, kevésbé terheli a környezetet, mert nincsenek kipufogógázai. Mindez nem mondható el az akkumulátorokról, amelyek – legalább is egyelőre – súlyosak, nagy a térfogatigényük, és igencsak drágák. Ráadásul e nagy tömeg anyagának mintegy kétharmadát a hordozószerkezet teszi ki.

A hagyományos akkumulátorban az ionok a szilárd elektródák között mozognak folyékony vagy poralakú elektrolitben. A Yet-Ming Chiang vezette kutatócsapat akkumulátorában folyékony elektrolittel keveredő lítiumvegyület parányi részecskéiből létrejövő iszapszerű anyag képezi az elektródákat. Belül két áramlat jön létre ebből a félig folyékony anyagból: az egyik pozitív, a másik negatív töltésű. Ezek két, egymástól membránnal elválasztott fémkollektoron áramlanak keresztül, leadják a töltésüket, és ez jut ki áram formájában a külvilágba.

Mi ennek a megoldásnak az előnye? A kutatók arról számoltak be, hogy ennek az akkumulátornak igen nagy az energiasűrűsége, egységenként tízszer nagyobb teljesítményt képes leadni, mint a hagyományos. A használónak három lehetősége lehet akkuja feltöltésére. Egyrészt egyszerűen kihajítja az elhasználódott „iszapot”, és újabbat pumpál a helyébe. Másodszor (és ez a biztosabb megoldás a környezet megóvása szempontjából, mert mindig akadnak, akik gondatlanul kidobják a veszélyes anyagot) elhajt a legközelebbi tankállomásig, és ott cserél. A harmadik megoldás, hogy árammal újratölti az akkut. Kétségtelenül ez a harmadik a leghasznosabb, de lényegesen több időt vesz igénybe, mint az előző kettő.

Marad még az ár kérdése. Chiang szerint az autósnak csupán egyharmad költségébe kerül a csere az újfajta akkura, mint amennyibe a régi került. Ráadásul becslésük szerint ezzel legalább 300 kilométer tehető meg egy töltéssel, ami már eléggé biztató adatnak látszik. Ám ne keressük egyelőre a boltokban a MIT-kutatók akkuját, mert becslések szerint még mintegy öt év további fejlesztés kell ahhoz, hogy elkészüljenek a prototípusok. És az sem elhanyagolható probléma, mennyi idő szükséges ahhoz, hogy eléggé sűrű hálózat épüljön ki az „iszapos” akku újratöltéséhez.

Iszapból van az elektróda
Iszapból van az elektróda
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.