A pásztázó sas egyszarvúval száll rajban

A repüléstechnika leggyorsabban a pilóta nélküli robotgépek kategóriájában fejlődik. A tenyérben elférőktől a bombázó méretűekig egyre-másra készülnek újabb és hatékonyabb szerkezetek. A Boeing kutatórészlegében már különböző robotrepülők rajait képesek egymással kölcsönhatásban irányítani.

Két felderítő és kutató robotgép, a Boeing ScanEagle-je (pásztázó sas) és a John Hopkins Egyetemen tervezett ProcerusUnicorn (egyszarvú) nagyjából azonos, nagyobb repülőmodell méretű felderítő robotjait egymással együttműködő nagy rajokban alkalmazták egy Oregon állambeli kísérleti terület megfigyelésére. A magyar járásnyi területen rajokban repkedő robotok egymással is „szót értettek”, és folyamatosan közvetítették a látottakat a közös irányító központba. Kaptak egy mentőfeladatot is, meg kellett keresni egy elrejtett, időnként rádiózó bőröndöt. Egy Procerus negyven perc alatt találta meg és dobott le mellé egy sárga porfestékes jelzőzacskót.

Egy másik érdekes újdonság a robothelikopter-tervezőkhöz kötődik, akik több mint egy évszázada tanulmányozzák a juharfélék kettős vagy egymagában pergő termésének repülését, hiszen ha azt ellenirányban forgatnák, nem lehullana, hanem felfele emelkedne. A Lockheed-gyár kutatói egy évtizede foglalkoznak a saját motorral hajtott, egyetlen lapátú helikopter, azaz a monokopter kialakításával. Sikerrel, mert Samarai elnevezésű robothelikopterük a pilóta nélküli repülőszerkezetek nemzetközi szövetsége idei ülésén megkapta az elsőségéről szóló igazolást. A monokopter 35×10 centiméteres szárnya tövéhez építették be a kis akkut és távvezérlő eszközeit. A Samarai mindössze 23 dkg tömegű, holott még egy a forgásától függetlenül mindig egy irányba néző kis kamerával is felszerelték.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.