Úszó hullámerőmű

A megújuló energiát hasznosító berendezések időnként „lazsálnak”,mert borús idő van, nem fúj a szél, vagy csak fodrozódik a tenger.

Egy bostoni kutató, Andre Sharon megelégelte ezt az állapotot és egy hullám erőműhajót tervezett, amivel meg lehet keresni azokat a helyeket, ahol jó szél fúj és kedvezően hullámzik a tenger. Az energiatanker egy úszó hullámerőmű, amely folyamatosan tölti a fedélzeti akkumulátorait. A mintegy 50 méter hosszú hajó kiúszik a nyílt tengerre, ahol megfelelő a hullámzás és horgonyt vet. A hajó vízvonalánál körös-körül tengelyekre rögzített bóják csatlakoznak a fedélzetre szerelt generátorokhoz, amelyek a hánykolódó bóják mozgását elektromos energiává alakítják.

Amint teljesen feltöltődtek az akkumulátorok, a hajó elindul a legközelebbi kikötőbe és betáplálja az elektromos hálózatba a „feltankolt” energiát. Ennek a módszernek az az előnye, hogy nincs szükség drága tenger alatti kábelre,mert a hajó szállítja a megtermelt energiát.

Sharon a bostoni „Clean technology 2011” konferencián ismertette elképzeléseit. (http://www.techconnectworld.com/Cleantech2011/)

A tervek szerint a generátorok összteljesítménye 1 megawatt lesz, a tárolókapacitás pedig 20 MWh, vagyis kedvező „széljárás” esetén 20 óránként fordul az energiatanker. Ezzel az eljárással nemcsak a költséges tenger alatti kábel, hanem a tengerfenékhez rögzített hullámerőmű költségeit is ki lehet váltani. Elég egy teherhajót átalakítani, vagyis akkumulátorokkal telepakolni, és már kész is az energiatanker.

A számítások szerint az új megoldás felére-harmadára csökkenti a hagyományos hullámerőművek által termelt energia költségeit. Az eddigi kísérletek alapján az úszó erőmű 0,15 $-os költséggel termeli az elektromos energiát, míg egy hagyományos hullámerőmű kilowattonkénti költsége elérheti a 0,65 $/kWh-t is. Összehasonlításképpen a szélerőművek 0,15–0,24 $/kWh áron termelik az elektromos energiát, a napelemek pedig kb. 0,30 $/kWh költséggel.

A téma szakértőinek véleménye szerint az ötlet nagyon kreatív, és különösen alkalmas például a napi csúcsfogyasztások kiegyenlítésére. A hajó indulása és érkezése ugyanis ütemezhető, és akkor táplálhatják be a hálózatba a pluszenergiát, amikor nő a fogyasztás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.