Híreket mondunk, lájkolj a jogaidért!

A XX. században fél nyolckor kiürültek az utcák, mindenki a Híradót nézte. Ma már a hírműsorok kakofóniájában csupán egy hang a sok közül a közszolgálati Híradó. Honlapjának szerkesztői – bár talán kicsit későn –de megpróbálják kiemelni, egyedivé tenni a Hirado.hu-t.

A nagy „átrendezésben”, ahol valódi szerkesztőségek inognak meg, a virtuális világ egy új terepet nyújthat az egyszeri médiafogyasztó számára is. Be(le)szólhat, véleményezhet, távolmaradásával drámaian látványosan jelezheti, ha nem tetszik valami. A vélemények óvatosan érkeznek, vagy csak óvatosan jelennek meg a pár hete egy címre, a Hirado.hu-ra telepített közszolgálati médiumok honlapjain. Ide, a korábban az MTV Híradójának internetes megjelenését szolgáló hírportál webcímére került a korábban különálló Magyar Rádió, az MTV, a Duna TV és az MTI Hírcentrum nyitólapja is.

A Hirado.hu-t begépelve a monitor felső részén nagyméretű képgaléria fogadja a látogatót, ami fölött egy vékony szalagban érhetők el a csatornák. Felettük jóval vastagabb szalagban a hirdetések villódznak, peregnek a minireklámfilmek.

Ha el tudunk navigálni a sok csilivilitől, akkor a csatornaválasztó szalagon az adók különálló, új ablakban megnyíló oldalai mellett érhetők el az élő adások videói, ezzel szinte csaknem lehetőséget teremtve a több médium egyidejű befogadására. A sokféleséget egyszerre habzsolni vágyók számára rossz hír, hogy a videók új oldalon, gyorsan nyílnak meg, de nem egy kisablakban, ezért nem lehet közbenmás oldalakat nézni, csak hamegelégszünk a csupán hangként pergő híradókkal. Az idén már – regisztráció után – ingyenes MTI Hírcentrum kiegyensúlyozott, letisztult (és az ingyenes fogyasztók számára – akik erről nem értesülnek – nem a teljes híranyagot szolgáltató) portálja is elérhető innen. A rádiók oldalai – a tévékhez hasonlóan – a rádióadás tükrözésén túli tartalmakat is közlő önálló portálok, külön szerkesztőséggel, hatalmas információtartalommal, online rádióhallgatási lehetőséggel. A XXI. századi igényeknek megfelelően természetesen a rádiót „nézni” is lehet: fotók, sőt saját készítésű, csak itt elérhető videók is nézhetők a „rádióban”. Sőt, az internet legdivatosabb trendjének megfelelően a Facebookon is jelen vannak az adók, külön oldallal, külön rajongótáborral.

Álljunk is itt meg egy szóra, és ugorjunk át a Facebookra, hisz a portálok szerkezete is ezt kínálja. A számok nyelvén szólva természetesen a fiataloknak szóló MR2-Petőfi viszi el a pálmát közel 80 ezer FB-rajongóval, az MR1-Kossuth Rádió „lájkolói” közel kilencezren vannak, míg a Hirado.hu Facebook-profilját egyelőre csupán kb. 1800-an kedvelik. (A nagy különbségek valószínűleg abból adódnak, hogy a törzsnézők-hallgatók nem a legtöbbet facebookozó fiatalok közül kerünek ki, na és hogy az adásokban nem hangsúlyozzák az adó facebookos elérhetőségét.) Az MTI vagy az MTI Hírcentrum gyakorlatilag nem található meg a Facebookon. Érdekesség, hogy a fentiek közül csupán a Hirado.hu Facebook-oldalán zárt az Üzenőfal, vagyis nem tölthet fel senki más tartalmakat, csak a szerkesztőség. Kommentelni viszont természetesen lehet, érkeznek is hozzászólások, kapnak a hírek „hideget-meleget”.

A rádiók oldalain viszont még élénkebb közösségi élet zajlik, önálló feltöltések, hozzászólások, zenék, véleményt provokáló kérdések tarkítják az amúgy is gazdag tartalmat. A felhasználók akár szerkeszthetik is az adást, egy-egy téma ajánlásával, ütősebb vélemény megfogalmazásával. A közösségi oldalakon való közmédium -szabályozás nagyon új dolog, talán a törvénykezés sem tudja kellően követni. Mindenesetre a Kossuth Rádió profilján a Jegyzetek között elérhető egy gyakorlati teendőket is magában foglaló alapelvgyűjtemény erről, amit a szerkesztőség már több, mint egy éve tett közzé. Kezdőmondata szépen hangzik, mert így szól: „az MR online közösségi oldalakon való jelenlétével is erősíteni kívánja a véleménynyilvánítás alkotmányos szabadságát, mint alapvető emberi jog érvényesülését.” Hogy ez a rádióban a valóságban hogy érvényesül, már más kérdés.

A Hirado.hu-ra visszatérve az egér mozgatásával viszont egy fél képernyőt elfoglaló vérvörös alapon virító lap ugrik le, a kilenc rovatnak megfelelően kilencféle tartalommal ajánlva azok tartalmát. (Videók, EU2011, Belföld, Gazdaság, Külföld, Bulvár, Telesport, Kékfény, Tudomány, Kultúra).

Nehéz azonban az olvasásnál maradni, hisz egy kattintásra nyílik a videotár, ahol immár beágyazható és megosztható módon érhetők el a hírműsorok legfrissebb felvételei. De még mindig új ablakban, tehát vagy tévét nézünk, vagy netezünk, slusszpassz, mese nincs. Vagyis dehogyis nincs, a videotár kifogyhatatlan mese- és egyéb filmekből, jó minőségben visszanézhetők a felvételek. A hírműsorokban azonban – közszolgálat ide vagy oda – a reklámok kihagyhatatlanul megakasztják (és kiakasztják) a hírekre vágyó felhasználót.

Hogy hogyan osszuk meg a tartalmakat, az nem kérdés: a cikkek alatt azonnal elérhető a Facebook-ikonja, de „Tetszik” gomb (Like) nincs. Hiány zik. Az pár ezer ember, aki használja a Twittert, továbbküldheti azon a linkeket, és kinyomtathatjuk a cikket. (Na de ki használ ma már ilyesmit!”).

A hírportáloktól elvárhatóan a „legek” sem hiányoznak: a legfrissebb és a legolvasottabb tartalmak külön rovatban kínálják magukat. A bulvárhírek itt vidáman keverednek a gazdasági elemzésekkel, a sporthírek a gyászhírekkel – talán egyszer ez is megszokható.

Az oldalt vizuálisan hatásosan zárja le a fekete dugóként olvasható lábléc, benne a nyitólap szalagjának szürke tükrözése és a sokszereplős impresszum.

A Hirado.hu szlogenje szerint „ott vagyunk mindehol”. Nos, ezt nehéz elképzelni akkor, amikor nincs mobiltelefonokra, okostelefonokra fejlesztett változata az oldalnak, sőt szolgáltatásai közül nem működik a podcast sem. (A podcasting lehetővé teszi hang- és videoanyagok közzétételét az interneten, úgy, hogy a felhasználók feliratkozhatnak az adott anyag újdonságait közlő tartalmakra. (általában MP3-állományokra) – írja a Wikipedia.org. Ezeket aztán hordozható eszközzel offline is le lehet játszani.). A jobb felső sarokban logóval jelzett RSS-hírcsatornát is kevesen ismerik még, pedig heti 700 hírt tesznek itt közzé. Kár, hogy nem rovatonként. Biztosan többen iratkoznának fel, ha nem lenne ömlesztve az összes hír. A kereső kisebb-nagyobb melléfogásokkal, de működik.

A közszolgálat mindig vitás műfaj: kinek az igényét szolgálja leginkább?

A megújult Hirado.hu jó megoldásai mellett látható, hogy az okostelefonok és a közösségi funkciók még sok fejtörést okozhatnak a fejlesztőknek, hisz a felhasználók kihagyhatatlanok.

A Kossuth Rádiót kilencezren lájkolták
A Kossuth Rádiót kilencezren lájkolták
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.