Nedves földutak

– A dolog meglepően jól működik: az elmúlt évben a településünkön rendbe tett földúton hónapokig semmilyen porzást nem tapasztaltunk – mondja Hebling Zsolt, Alsóörs polgármestere. A Balaton-parti településen egy évvel ezelőtt végzett referenciamunkát a Kalcex Kft., amely egy új technológia alkalmazásával portalanította az önkormányzat által kijelölt 300 méter hosszú belterületi földutat.

Hebling Zsolt szerint az alsóörsiek saját bőrükön tapasztalhatták meg a hagyományos módszerekkel, illetve az új fejlesztésű technológiával kezelt poros utak közötti különbséget. „Nem mellékes szempont, hogy az új módszer használatával jóval olcsóbban jövünk ki, mintha a hagyományos technikával tartanánk karban a földútjainkat” – teszi hozzá a polgármester.

Magyarországon jelenleg mintegy 140 ezer kilométernyi földes utat tartanak nyilván, ezeknek csaknem fele a települések belterületein található. Márpedig a földes utak „szállópor-termelése” nagyon magas: egy 50 kilométeres sebességgel elhaladó autó nyomában a porkoncentráció átmenetileg az egészségügyi értékhatár többszörösét is elérheti. Ez azt jelenti, hogy a nagy forgalmú földes utak mentén élők folyamatos porterhelésnek vannak kitéve.

A portalanításra az aszfaltozás jelenti a legideálisabb megoldást, ám erre az önkormányzatoknak alig van pénzük. A kátyús, nyomvályús földes utakat a hagyományos módszer alapján általában úgy próbálják karbantartani, hogy kőzúzalékkal, murvával töltik fel a lyukakat, majd hengereléssel teszik egyenletessé az útfelületet. Mindez igen drága, ráadásul nem jelent hosszú távú megoldást.

– Ehhez képest mi egy olyan technológiát alkalmazunk, amely egyrészt hónapokra portalanítja az adott földutat, ráadásul hosszú évekre képes stabilizálni az állapotát – állítja Györgydeák Péter, a Kalcex Kft. ügyvezetője, aki hozzátette, hogy partnercégükkel, a Jávorszarvas Kft.-vel közösen kialakított új technológia három fázisból áll. – Először egy speciális munkagéppel 15-30 centiméter mélységig felmarjuk az utat, amelynek az anyagát a gép összekeveri, osztályozza, profilozza, így megszünteti a korábbi kátyúkat. Második lépcsőben a gépbe integrált vibrátorlap összetömöríti az új járóréteget, egyúttal a felszínre hozza a finom szemcséket. A harmadik fázisban kalcium-klorid alkalmazásával nedvessé tesszük a földút felületét, amelynek tetején a finom szemcsék tömör réteggé álnak össze. Ezzel az eljárással 6-8 hónapig nedvesen tartható az út felső tízcentis kérge, ami meggátolja a szálló por kialakulását.

A kalcium-kloridot – granulátumként vagy oldat formájában – már régóta használják Magyarországon főként nagy tömegeket vonzó szabadtéri rendezvények, zenei fesztiválok területének, továbbá teniszpályáknak, lovardáknak, autós-motoros versenypályáknak a pormentesítésére. Az eljárás az anyag higroszkopikus tulajdonságán alapul: a kalcium-klorid igen intenzíven képes megkötni a levegő nedvességtartalmát.

A Nyirádi Motorsport Centrumban például már 15 éve alkalmazzák a kalcium-kloridot pormentesítésre. Puskás István, a ralikrosszpálya képviselője szerint a granulátum használatával még hosszan tartó szárazság idején is sikerül megakadályozniuk, hogy a nagy teljesítményű versenyautók jelentősen felkavarják a port.

Györgydeák Péter kérdésünkre elmondta: egy átlagos profilú földút stabilizálása és portalanítása ezzel a módszerrel négyzetméterenként mintegy 300 forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy az eddig ismert eljárásokhoz képest az új technológia 70 százalékkal olcsóbb. Éppen ezért fontolgatja a módszer bevetését mások mellett a Bács-Kiskun megyei Mélykút önkormányzata is. Kovács Tamás polgármester kérdésünkre elmondta, a mélykúti belterületi földutak hossza eléri a tíz kilométert, ezeknek az aszfaltozása több tízmillió forintba kerülne. (Legutóbb egy 600 méter hosszú, négy méter széles földút aszfaltozására készült kalkuláció, ami 15 millió forintos költséggel számolt.)

–Minden alternatív megoldás érdekel minket, így a kalcium-klorid-alapú útstabilizációs eljárás is – mondta Kovács Tamás. – Szeretnénk kérni a cégtől egy helyi prezentációt, hiszen látnunk kell, hogy a mélykúti laza szerkezetű földutak esetében is működőképes-e a módszer. Mivel a földútjaink karbantartásához rendelkezünk saját gépparkkal, így előfordulhat az is, hogy csupán a technológiát vásároljuk meg, a kivitelezést pedig megoldjuk saját erőből.

Györgydeák Péter szerint az eljárás mindenféle földút esetében alkalmazható, az eltérő anyagszerkezet azonban valóban meghatározza, hogy az egyszeri útstabilizálás négy-hat vagy tíz évre jelent-e megoldást. Az biztos, hogy az évente kiszórt kalcium-klorid-granulátum – időjárástól függetlenül – tavasztól őszig biztosítja a földutak felületének nedvesen tartását.

A magyar technológia kiválthatná az aszfaltozást, amire a településeknek nincs pénzük
A magyar technológia kiválthatná az aszfaltozást, amire a településeknek nincs pénzük
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.