Internetről indított nyaralások– kényelem és félelem újdonságokkal

Az internet és a modern kommunikációs eszközök alaposan megváltoztatták utazással, utazásszervezéssel kapcsolatos szokásainkat is. Érdekes, hogy a magyarok sziporkáznak a forradalmi újításoktól, miközben a régi beidegződések is jelen vannak.

A magyar lakosság utazási szokásait 2000 óta évente figyelemmel kíséri a Magyar Turizmus Zrt. Az Itthon.hu oldalon is elérhető kutatási eredményeik szerint 2003 óta megháromszorozódott azoknak a száma, akik az interneten gyűjtöttek információt belföldi utazásaikhoz, 2010. végi adatok szerint ez az utazni készülők 67 százaléka. E felmérés szerint az utazási irodák szerepe is mintegy ötödére csökkent, a 2003-as 15 százalékról 2,7 százalékra esett vissza az utazási irodák által szervezett utak száma.

Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) szóvivője, az OTP Travel ügyvezetője szerint az internet valóban nagy kihívás számukra. „Kisebb utazások esetén a repülőjegy-foglalás, szálláskeresés lehet, hogy gyorsabb és kényelmesebb az interneten. De lehetnek olyan tervek, amik komoly szakértelmet és tapasztalatot kívánnak, és ehhez az utasok az utazási tanácsadásban jártas irodákhoz fordulnak inkább. Egy másik szempontot is meg kell említeni: az utazási irodák a náluk foglaló ügyfelek számára gyorsan és szakszerűen tudnak intézkedni a törölt járatok ügyében (pl. vulkánkitörésnél), míg az interneten foglaló utasok ilyenkor nehezebb helyzetben vannak, saját maguknak kell gondoskodni a hazajutásról. Egyébként az utazási irodákmármagától értetődően használják a webet, honlapjuk, online szolgáltatásaik vannak. Azonban úgy látjuk, hogy az online fizetéstől még tartanak az emberek: inkább bejönnek az irodába, vagy csekken fizetik ki a költségeket, mint a neten.

Az okostelefonok megdöbbentő változást hoztak, hisz pár éve még a szakmában is sokan berzenkedtek a papírt felváltó elektronikus repülőjegy fogalmától, most mégis az okostelefonokon bemutatott vonalkód elég, hogy az ember repülőre szállhasson – fogalmaz Molnár Judit.

Ha már az okostelefonoknál tartunk, érdemes foglalkozunk egy magyar találmánnyal, a PocketGuidedal. Ez egy olyan alkalmazás, amely idegenvezetőt varázsol az okostelefonból és a GPS-koordináták alapján meghatározott földrajzi helyhez alkalmazkodva „mondja és mutatja” az adott helyhez köthető turisztikai informá ciókat. A túra folyamán rögzíti az útvonalat, a képeket, videókat és feljegyzéseket, amelyekből automatikusan egy 3D-s filmet készít, amely megosztható a Facebookon. „A leglátogatottabb 17 város turisztikai tartalma van most kint a piacon, amit folyamatosan bővítünk. Célunk, hogy olyan felhasználói élményt tudjunk nyújtani, mint amit egy jó személyes idegenvezetőtől kaphatunk – mondja Rétai Martin, a Pocket Guide-ot kifejlesztő GPS City Guide Kft. Ügyvezetője.

Az online marketing fejlődése az egyéni utazók kényelme mellett élesebbé tette a globális versenyt a célvárosok és azon belül az egyes szállodák között is. A nemzetközi könyvvizsgáló és adótanácsadó cég, a BDO Magyarország napokban tette közzé Magyarország első online szállodaipari felmérését. Ebből kiderül, hogy egyre jobban átterjed a netre a szállásfoglalás, amely csaknem 250 százalékot nőtt Budapesten 2006 és 2010 között –mutat rá Hegedűs Attila, a BDO Magyarország Hotel és Ingatlan ügyvezetője. A hotelek kiemelt figyelmet fordítanak a különböző portálokra és természetesen a közösségi oldalakra (Facebook, Twitter, Tripadvisor, YouTube) is. A szobát választókat soha enynyire „testközelből” nem tudták meggyőzni, mint most, mikor a közösségi oldalakon egymást orientálják a hozzászólók véleményei. Persze erre a szállodák menedzsmentje is felfigyelt, és sok helyen külön szakembert foglalkoztatnak a netes kommunikáció terén.

A Google-t sokan csak keresőként ismerik, pedig valutaárfolyamok gyors átváltására, fordításra is kiváló. A Google Earth- és a Google Mapsoldalak többet adnak, mint egy műholdas és részletes valós térkép: fotókat, videókat osztanak meg egy adott helyről egymással, és virtuálisan bejárható – akár utcaszinten is – a nyaralás útvonala, környéke. Az útvonaltervezővel pedig akár üzemanyagot is megtakaríthatunk. Turisztikai szempontból még kiemelten fontos a Google Adwords-szolgáltatás, amelynek segítségével a szállodák célzottan tudják megszólítani kívánt célpiacaikat.

És végül egy tavalyi fejlesztés kis hazánkból, amit még kevesen ismerhetnek: a MÁV-Start szolgáltatásaként elérhető az elektronikus menetigazolvány adatbázisa az interneten az emig. mav-trakcio.hu címen. Ezen a címen a személyszállító vonatok pontos tartózkodási helyét lehet követni, 20 mpként frissített adatokkal, a Google térképének felhasználásával (kivéve a külföldi vonatokat). Ha vonattal érkező ismerősünket várjuk, vagy a késések érdekelnek, percre pontosan megtudhatjuk mindezt.

Az okosmobilok óriási változást hoztak
Az okosmobilok óriási változást hoztak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.