Kölcsönözzön villanyautót!
Aki meg tudja venni az elektromos autót, az a jelenlegi áramárak mellett egy kilométernyi üzemanyagot 5 forintból hoz ki – szemben egy kis fogyasztású benzines 20 forint/kilométeres értékével – és a villanyautók a karbantartás szempontjából is az olcsóbb alternatívát jelentik.
A kőolajkorszak végéhez közeledve egyre sürgetőbb, hogy a fejlesztők és a gyártók mielőbb előálljanak alternatív üzemanyagot használó megoldásokkal. A lehetséges utak között emlegetik a bioüzemanyagot, a Nap energiájából elektromos energiát előállító napelemes autókat, az üzemanyagcellás hajtásokat – itt hidrogén és oxigén reakciójából állítanak elő áramot –, illetve a konnektorról tölthető akkumulátorral felszerelt elektromos autókat. Az emberiség jelenleg 800 millió gépkocsit üzemeltet – ennek 98 százalékát fosszilis üzemanyag hajtja. Napjainkban a kitermelt olaj 60 százalékát a közlekedés használja fel, 2050-ben már a 75 százalékát. A közlekedés felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás 24 százalékáért, ez az érték 2050-re 30 százalék lesz. A most futó 800 millió gépkocsi egy év alatt 5 milliárd tonna szén-dioxidot enged a légkörbe.
A gumiabroncsgyártó francia Michelin fenntartható közlekedésre koncentráló Challenge Bibendum nevű rendezvényét elsőként 1998-ban rendezte meg. Itt jelent meg a Toyota Prius – ma ez a legnagyobb számban eladott hibrid autó. A tavalyi riói rendezvényen az etanolos, biodízeles megoldások vitték a prímet, idén Berlinben fordult a kocka, itt döntően az elektromos meghajtású járművek szerepeltek.
A 2008 végén bezárt, egykoron Hitler által épített (nyugat)berlini Tempelhof repülőterére hatezer embert vonzó berlini esemény egyik sztárja a 2011-es év autója címet birtokló elektromos Nissan Leaf 107 lóerős, 160 kilométeres elméleti hatótávolságú autója volt. Autópályára is elegendő a 140 km/órás végsebesség, bár ilyenkor drasztikusan lecsökken a hatótávolság. A harmincezer euróba kerülő autó akkuja nyolc óra alatt töltődik fel. Akinek nincs zsebből ennyi pénze, kölcsönözhet is elektromos autót – egy Smart már havi 700 euróért megkapható! Van már elektromos robogó és megannyi formában elektromos bicikli is. Mindkét típus sokkal drágább, mint a hagyományos.
A hatótávolság növelésére jó példa egy japán eredmény. Az új típusú elektromos meghajtású autó minden kerekét külön motor hajtja – a tervező Simizu Hirosi és csapata 2013-ig szeretné elkészíteni a prototípus sorozatgyártásra alkalmas változatát. A tesztelés során a villanyautó egyetlen feltöltéssel 333 kilométert tett meg – tehát kétszer messzebb jut, mint az idei év autója.
Az idei Challenge Bibendumra időzítette a német kormány azt a bejelentését, hogy egymilliárd euróval támogatja az elkövetkező két évben az elektromos meghajtású autók fejlesztését. Egy másik cél pedig az, hogy 2020-ra egymillió, 2030-ra hatmillió elektromos autó robogjon az országban. A kormány az elektromos autókra vonatkozó adókedvezmények bevezetését, az ilyen járművek számára fenntartott gyors közlekedési folyosók fenntartását és az elsőbbségi parkolás lehetőségét fontolgatja. Van hova fejlődni, hiszen a német városban napjainkban csupán 250 elektromos autó koptatja az utcákat – 2020-ra százezerrel számolnak.
Oslo jóval előrébb tart. A helyi és országos politika összefogásával érték el, hogy arrafelé elektromos járművek után – jelenleg 2500-ról tudnak – nem kell áfát fizetni és másféle adó sem sújtja a tulajdonost. További előny a buszsávok használata, az ingyenes parkolás és az ingyenes feltöltés a városi töltőállomásokon. Elektromos energiában sincs hiány Norvégiában, ráadásul nem is atomhasadásból, hanem a vízenergiából nyerik.
A szakértők szerint az elektromos motorok legnagyobb előnye a hatékonyságuk. Az akkukban tárolt energia 90 százaléka alakítható át mozgási energiává, míg a benzinüzemű motoroknál 10–35, a dízeleseknél 15–40 százalék ez az arány.
Lehet, hogy az elektromos népautózás jövője Berlinben kezdődött el?
Berlin, 2011. május