Virtuális valóság testünkről

Egy magyar fejlesztésű szabadalom forradalmasíthatja az orvosképzést. A tegnap bemutatott módszer szellemi atyja, Balogh Attila idegsebész szerint a boncasztali gyakorlatnál és az anatómiai atlasznál hatékonyabban használható programmal álltak elő.

A nyolcévnyi munka eredményeképpen létrejött négydimenziós anatómiai atlasz eddig csak a tudományos-fantasztikus filmekben látott megjelenítést tesz lehetővé az egyetemek, kórházak és szakrendelők számára. Az orvosok számára alapvető az emberi test alapos ismerete. A mélységek feltérképezése bonctermi gyakorlatokon mehet, illetve tankönyvekből. Csakhogy a boncolás drága, a folyamat nem reprodukálható – a szétszedett szövetek nem ragaszthatók össze –, az atlasz nem eléggé plasztikus, illetve nem interaktív. A szakembereknek olyan anatómiai adatbázis kell, amely feledteti az előbbi hátrányokat.

Az utóbbi időben megnőtt az igény az olyan számítógépes programok iránt, amelyek a lehető legvalószerűbb képet nyújtják a nehezen hozzáférhető anatómiai területekhez. A fejlesztésben éppen ezért helyezték a hangsúlyt elsősorban az egyik legösszetettebb fej-nyak részre, hogy mindenki számára megkönnyíthessék ennek a rendkívül komplex testrésznek a megismerését. Balogh Attila szerint a program segítségével mindez megvalósítható, és nem mellesleg az eddigi igazi holttestből vett szövetminták kapcsán felmerülő jogi és kegyeleti problémák is elhárulnak.

A magyar fejlesztésű program az eddigi kétdimenziós, rajzolt anatómiai atlaszok helyett egy merőben más, műtéti helyzetet szimuláló élményt nyújt. A fotografikus képrekonstrukción alapuló rendszer nemcsak térhatást biztosít, hanem az elforgatási lehetőség révén bármely szögből tanulmányozhatóvá válik a test minden apró részlete. A szoftverhez tartozó szerkesztőprogram segítségével pedig maguk rendezhetik el a tanulási folyamatukhoz kapcsolódó képeket, információkat.

A felhasználó szintről szintre ismerheti meg a fej felépítését, ha úgy akarja, végigkövetheti az ereket, az idegeket, a csontok felépítését. Utazhatunk a koponyánkon belül és azon kívül – mintha egy filmet néznénk rendezőként, mert arra megyünk, amerre akarunk. Most még csak az emberi fej és a nyak anatómiája készült el, két éven belül a teljes emberi test meglesz egyedülálló precizitással és soha nem látott részletgazdagsággal.

A fejlesztők szerint óriási segítséget jelent ez a valós emberi szöveteket bemutató DVD, hiszen a medikusoknak jelenleg hetente csupán néhány órában nyílik lehetőségük arra, hogy az anatómiai atlaszban látottakat összehasonlíthassák a valósággal. Kutor László fejlesztő szerint a technika alapját egy a rétegeket egyenként lefényképező szkenner adja, amely a szöveteket minden oldalról és szögből dokumentálja, majd az így kapott nyersanyagot egy szoftver segítségével virtuális valósággá formálja át. A termék segítségével szinte a kezünkbe vehetjük és forgathatjuk a lefotózott testrészeket. Arra is lehetőség van, hogy akár élő műtétet rögzítsenek térhatású formában.

A 2004 óta szabadalommal védett koncepció további fejlesztése Magyarországon, az értékesítési és marketingtevékenység az Egyesült Államokban zajlik. Amerikai részről ígéretes érdeklődés van már az UCLA, a John Hopkins, a Harvard és a Stanford Egyetem részéről. Csillag András, a Semmelweis Egyetem Anatómiai Intézetének professzora szerint a magyar atlasz alternatív oktató- és szemléltetőanyagként beépülhet az oktatásba.

Balogh Attila idegsebész, a program vezetője
Balogh Attila idegsebész, a program vezetője FOTÓ: MTI MANEK ATTILA
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.