Trónfosztás

Tavaly – nem csak a szaksajtóban – vezető hír lett, amikor az Apple piaci értéke meghaladta a Microsoftét. Most hasonlóan mérföldkő jellegű lépés történt a mobiltelefon-iparágban: a kizárólag okostelefonokat gyártó tajvani HTC értékesebbé vált a teljes mobilvertikumot lefedő és a világ egyik legismertebb márkájának számító Nokiánál.

Az elsőség persze sokféleképpen értelmezhető: az eladott telefonok száma alapján továbbra is vitathatatlanul a Nokia a legnagyobb gyártó, közel 30 százalékos piaci részesedéssel. Ezt a játékot azonban nem darabszámra, hanem bevételre és profitra játsszák – márpedig a finn gyártó főleg azokban a kategóriákban erős, ahol kicsi a profittartalom.

A korábban kizárólag bérösszeszerelést végző HTC az évtized közepe táján jelent meg Európában saját márkás termékeivel: akkor a mindentudó (értsd: telefonálásra, internetezésre és navigációra is képes) telefonjai a maguk szűk szegmensében kifejezetten sikeresek voltak. Időközben azonban a helyzet drámaian megváltozott: az iPhone megteremtette az okostelefonok tömegpiacát, a Google pedig elkészítette az Android operációs rendszert, ami teljesen felforgatta a piacot.

A HTC volt az első – és sokáig az egyetlen – az androidos gyártók sorában, és abból csinált üzletet, amit a legtöbb konkurense máig nem mer elhinni: a smartphone-oknál a versenyt végső soron nem az dönti el, hogy ki tud jobb (megbízhatóbb, strapabíróbb, „megtanulhatóbb”) telefont gyártani, hanem az, hogy ki milyen operációs rendszert és ahhoz mekkora alkalmazásválasztékot kínál. Márpedig az operációs rendszerek mezőnyében az Android jelenleg verhetetlen, ami a HTC értékében is tükröződik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.