A kedvelt, de peches Tu–154-es
A vállalat legsikeresebb időszakának e fő típusát fokozatosan cserélték át nyugati gépekre, elsőként a Boeing–737-esre. A HA-LCA lajstromjelű első Tu–154est a Malév 1973. szeptember 18-án állította szolgálatba, s sorban még további tizenhetet. (Az egyik közülük a ferihegyi repülőmúzeumban tekinthető meg.)
A Tupoljev-iroda kifejezetten középtávú utasszállításra szánt repülőgépét Szergej Jeger tervezte és a kujbisevi (ma Szamarkand) Aviakor vállalat gyártotta. Az első 1968. október 3-án szállt fel, és gyártásának 2010-ben történt leállításáig tucatnyi, mind fejlettebb változatban összesen 919 darab készült belőle.
A Tu–154-es három sugárhajtóművét az 1962 óta repülő de Havilland „Trident” gép sikereit látva, ugyancsak a törzs végének oldalaira, illetve legvégébe építették. Különlegessége volt a rossz reptereken előnyös, széles nyomtávú főfutóműve, amelynek a kerekeit a szárny alatti gondolákba vonták be. A 48 méter hosszú, kényelmes törzsében 102 utast szállíthatott, ötfőnyi személyzettel és 7–12 utaskísérővel. Az évek során a gép berendezéseit modernizálták, a személyzetet dr. Fülöp András vállalati főpilóta szakmai vezetésével a Tu–154B2 típusnál már három főre redukálták. Az erősebb hajtóművekkel az M változat már száznyolcvan utast szállíthatott. Készült belőle földgázzal, illetve hidrogénnel üzemelő sugárhajtóműves változat is. Nemzetközi szakértők szerint nem a gazdaságosság volt a cél, hanem a kényelem és a megbízhatóság. Nem véletlenül kapta a NATO- kódban a Careless, azaz gondtalan nevet.
Az idők során azonban mégis rossz híre kelt, mert kereken 40 ilyen gépet ért baleset. Ám 32-ben kifejezetten a személyzet, az időjárás vagy az irányítás volt a hibás, a többiben a hajtóművei.
A Tu–154-est máig használják (Budapesten immár alig látott vendég), többnyire volt szovjet utódállamok légitársaságai. Náluk viszont a gyengébb minőségű karbantartás meg a gyakorlatlan pilóták miatt sok a baleset.
A leghíresebb katasztrófa a lengyel kormánygéppel tavaly április 10-én Szmolenszknél történt, amikor egyes vélemények szerint az elnök vagy kísérői erőszakolhatták ki a ködben a leszállást.
2002. július 2-án a földi irányító a Boden-tó felett terelt egymásnak egy diákokat szállító baskír 154-est, meg egy DHL teherszállítót. A hibás svájci forgalomirányítót az egyik áldozat nagyapja később halálra szúrta.
2001. október 4-én egy ukrán rakéta véletlenül a Fekete-tengerbe lőtt egy szibériai 154-est.
1975. szeptember 30-án a Budapestről indult járatot Bejrútnál vélhetőleg rakétával a tengerbe lőtték. Egy másik magyar gép törzse meg elhibázott leszállás miatt Prágában tört ketté, szerencsére emberveszteség nélkül.