A kedvelt, de peches Tu–154-es

Csütörtökön volt tíz éve, hogy a Malév kivonta a forgalomból az utolsó Tu–154-es utasszállítóját is.

A vállalat legsikeresebb időszakának e fő típusát fokozatosan cserélték át nyugati gépekre, elsőként a Boeing–737-esre. A HA-LCA lajstromjelű első Tu–154est a Malév 1973. szeptember 18-án állította szolgálatba, s sorban még további tizenhetet. (Az egyik közülük a ferihegyi repülőmúzeumban tekinthető meg.)

A Tupoljev-iroda kifejezetten középtávú utasszállításra szánt repülőgépét Szergej Jeger tervezte és a kujbisevi (ma Szamarkand) Aviakor vállalat gyártotta. Az első 1968. október 3-án szállt fel, és gyártásának 2010-ben történt leállításáig tucatnyi, mind fejlettebb változatban összesen 919 darab készült belőle.

A Tu–154-es három sugárhajtóművét az 1962 óta repülő de Havilland „Trident” gép sikereit látva, ugyancsak a törzs végének oldalaira, illetve legvégébe építették. Különlegessége volt a rossz reptereken előnyös, széles nyomtávú főfutóműve, amelynek a kerekeit a szárny alatti gondolákba vonták be. A 48 méter hosszú, kényelmes törzsében 102 utast szállíthatott, ötfőnyi személyzettel és 7–12 utaskísérővel. Az évek során a gép berendezéseit modernizálták, a személyzetet dr. Fülöp András vállalati főpilóta szakmai vezetésével a Tu–154B2 típusnál már három főre redukálták. Az erősebb hajtóművekkel az M változat már száznyolcvan utast szállíthatott. Készült belőle földgázzal, illetve hidrogénnel üzemelő sugárhajtóműves változat is. Nemzetközi szakértők szerint nem a gazdaságosság volt a cél, hanem a kényelem és a megbízhatóság. Nem véletlenül kapta a NATO- kódban a Careless, azaz gondtalan nevet.

Az idők során azonban mégis rossz híre kelt, mert kereken 40 ilyen gépet ért baleset. Ám 32-ben kifejezetten a személyzet, az időjárás vagy az irányítás volt a hibás, a többiben a hajtóművei.

A Tu–154-est máig használják (Budapesten immár alig látott vendég), többnyire volt szovjet utódállamok légitársaságai. Náluk viszont a gyengébb minőségű karbantartás meg a gyakorlatlan pilóták miatt sok a baleset.

A leghíresebb katasztrófa a lengyel kormánygéppel tavaly április 10-én Szmolenszknél történt, amikor egyes vélemények szerint az elnök vagy kísérői erőszakolhatták ki a ködben a leszállást.

2002. július 2-án a földi irányító a Boden-tó felett terelt egymásnak egy diákokat szállító baskír 154-est, meg egy DHL teherszállítót. A hibás svájci forgalomirányítót az egyik áldozat nagyapja később halálra szúrta.

2001. október 4-én egy ukrán rakéta véletlenül a Fekete-tengerbe lőtt egy szibériai 154-est.

1975. szeptember 30-án a Budapestről indult járatot Bejrútnál vélhetőleg rakétával a tengerbe lőtték. Egy másik magyar gép törzse meg elhibázott leszállás miatt Prágában tört ketté, szerencsére emberveszteség nélkül.

919 darab készült belőle
919 darab készült belőle
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.