Az akkuban is erős a magyar agy
A Moveo névre keresztelt robogó a segédhajtású kerékpárokkal áll rokonságban, ám azoknál sokrétűbben használható, hiszen olyan közlekedési helyzetekben – például a buszsávokban – is gurulhatunk vele, ahol a kerékpárokkal nem. Ezenkívül természetesen a kerékpárutakon is lehet vele hajtani, amennyiben betartjuk a sebességhatárt. A robogó akár a lakásban is tárolható. Egy éjszaka alatt bárhol feltölthető egy egyszerű konnektorból.
Az elektromos robogónak előzménye is van. Győrffy Orsolyától, az ANTRO Nonprofit Kft. ügyvezetőjétől tudjuk, hogy a csoport első alkotását, az ötszázmillió forintból megálmodott SOLO ökoautót a Time magazin 2010-ben a világ ötven legjobb innovációja közé választotta. A három személy szállítására alkalmas elektromos autónál alkalmazott technológiát ültette át a robogóba ugyanaz a fejlesztőcsapat.
A robogóból eddig három példányt készítettek, de még nem tökéletes a mű. A jelenlegi harmincöt kilóját huszonötre szeretnék lefogyasztani – a súlycsökkentés prózai magyarázata, hogy most egy töltéssel huszonöt kilométerre jut el, de ha lefogy és megfelelően használják, sík terepen harmincöt kilométert is megtehet. A súlycsökkentés útja a ma még alumíniumból készült elemek kompozitokra való cserélése, de erre csak a sorozatgyártás esetén kerül sor. „Ha csak egy-egy darabot fröccsentenénk kompozitból, az aranyárba kerülne” – vázolja a korlátokat Győrffy Orsolya, akitől megtudtuk azt is, hogy a robogó fejlesztése eddig kétszázmillióba került.
Hazai fejlesztés a karbon-kompozit test, az akkuban is erős a magyar agy jelenléte,mint ahogy a bőrönddé csukható ötlet is itthon született. Az ötkilós akku elvileg tizenöt évig működőképes és harmincötezer kilométeres robogást garantál. Az eszköz nóvuma a kis súly és az összecsukhatóság. A hajtogatás után valóban egy nagyobb bőrönd méretű cuccunk lesz, amit berakhatunk az autó csomagtartójába, felszállhatunk vele a buszra, metróra és a végállomásra érve kihajtogatjuk és roboghatunk vele a munkahelyre.
A nóvumok sorát gyarapítja, hogy egy olyan helyen – Őriszentpéteren – született ez az ötlet, amelyről eddig senki sem gondolta, hogy a hazai kutatás-fejlesztés egyik fellegvára lehet. Az ügyvezető szerint valóban nem erről az oldaláról ismert a térség, de az itt élők nyitottak az újdonságokra. A határ osztrák oldalán élők körében már most nagyon népszerű az elektromos bicikli és egyre több őrségi is ilyennel közlekedik. A példa és a piac tehát adott. A cég annyit tett, hogy az elektromos biciklinél többet tudó, biztonságosabb és stabilabb járművel állt elő. Egy robogóval, amely úgy gyorsul és ugyanolyan sebességre képes – 45-50 km/ óra –, mint hagyományos társai.
Ma már egyébként nincs jelentősége, hogy hol él az ember. Őriszentpéterről is hatékonyan együtt lehet működni a győri, budapesti kutatókkal. Győrffy Orsolyától tudjuk, hogy ha sikerül, Őriszentpéteren szeretnék gyártani a robogót – a lokálpatriotizmus mellett a helyben lévő jól képzett olcsó munkaerő is ezt indokolja. Ha minden összejön – a minden 5,6 millió euró – a kisebb szériaszámú sorozatgyártás háromnegyed éven, a nagyobb egy éven belül elkezdődhet. Ha beindul a nagyobb ütemű sorozatgyártás, a robogó ára nettó 2400 euró lesz, kisebb széria szám esetén azonban meghaladná a 3000 eurót.