Japán hatás
Alaposan átrendezheti a szórakoztató elektronikai termékek piacát a Japánt múlt héten megrázó földrengés. A természeti katasztrófa iparági utóhatásai áremelkedést, termékhiányt és felvásárlásokat eredményezhetnek.
A japán elektronikai cégekre az ágazati átlagnál jóval kevésbé jellemző a termeléskihelyezés, és az Európában „gyártott” (valójában inkább összeszerelt) készülékek részegységei is jellemzően a szigetországban készülnek, alig akad olyan termékvonal, amelynél ne jelentene problémát a japán gyárak átmeneti vagy tartós leállása. Ugyanez kicsiben lezajlott már a tavalyi (az izlandi vulkánkitörés nyomán kialakult) „légtérzár” idején is: akkor egyebek között a fényképezőgépek, a kvarcórák, a mobiltelefonok rekedtek kívül egy időre az európai és az amerikai piacról.
Ezúttal a kiesés szélesebb kört érinthet, a laptopoktól akár a televíziókig. Komoly áruhiány léphet föl a döntően Japánban gyártott akkumulátorok esetében. Áremelkedés elsősorban a csipek és memóriák körében várható a japán termelés kiesése miatt. Felvásárlásokra pedig azért kerülhet sor, mert a szigetországi márkák részvényárfolyama drámai mértékben (a Toshiba esetében például 30 százalékkal) zuhant.