Változatok elektromos taxira

A légszennyezés csökkentéséhez a végső megoldást a zéró kibocsátású elektromos közlekedési eszközök jelenthetik. Sok múlik a taxikon, mert noha a személygépkocsi állománynak mindössze két százalékát teszik ki, a járművek összes szén-dioxid-kibocsátásának 20 százalékát adják, hiszen szinte állandóan üzemben vannak.

Nemrég arról érkezett hír, hogy egy magyar cég, mely hazánkban tervez elektromos autókat összeszerelő üzemet, Potsdamban és Vilniusban akar termékeiből taxihálózatot létesíteni. Cikkünkben azt nézzük meg, ehhez milyen műszaki megoldások léteznek a világban.

Oszakában 50 elektromos taxit helyeztek forgalomba a városi taxivállalat és 32 magántaxiscég összefogásával. A taxiknak két külön drosztot alakítottak ki a nagyvárosban. Az érdeklődők jelenleg két hétig ingyen utazhatnak, így nem csoda az új taxik nagy népszerűsége. A Nissan gyártmányú elektromos taxik jól beváltak, az utasok kényelmesnek találják. Egyes vélemények szerint azonban jobb volna, ha élénkebb színűek és így feltűnőbbek lennének, mert a többi autóhoz képest halkabban járnak, nehezebb őket észrevenni.

Más japán városokban is futnak már elektromos taxik, részben a Nissan Leaf kocsik, részben a Mitsubishi i-MiEV modellje, így Kagosimában, Kanagawában, Macujamában, Niigatában és Okajamában. Kanagawában idén februárban indult a rendszer tíz Mitsubishi autóval, amelyeket hét taxitársaság összefogásával állítottak forgalomba, de a flottát már jövőre 100 kocsira bővítik 22 társaság részvételével.

Tokióban is suhannak már az elektromos taxik, itt jelenleg 60 ezer hagyományos taxi van, több mint New Yorkban, Párizsban vagy Hongkongban, így nagy jövőt ígér a zéró kibocsátású taxicsere. Jelenleg a japán taxik palackos gázzal mennek, a külföldi utas csodálkozik is, amikor a sofőr nem a viszonylag nagyméretű kocsi csomagtartójába teszi a bőröndöt, mert azt a gáztartály foglalja el. A hibrid gyártmányok megjelenésével a taxik között is egyre több ilyen látható, de a légszennyezés csökkentéséhez a végső megoldást a zéró kibocsátású elektromos közlekedési eszközök jelenthetik.

Az elektromos taxi két nagy problémája az autónak a normál benzinüzemű autóhoz képest kétszer magasabb árán (Japánban kb. négymillió jen, mintegy kilencmillió Ft) túl a nagy kapacitású akkumulátor és a széles feltöltőállomás-hálózat iránti igény. Az elektromos taxi szolgálat beindítása tehát meglehetősen tőkeigényes, zöldprogram-támogatások, vagy önkormányzati részvétel nélkül elég nehéz, talán ez magyarázza, hogy az eddigi programok több tucat taxiscég összefogásával indultak, ahol egy-egy cég csak egy-két elektromos autót ad. Az üzemben tartás költségei viszont csak 25 százalékát teszik ki a hagyományos taxikénak.

Hogyan történjék a lemerült akkumulátor feltöltése? A leggyorsabb, ha csak egyszerűen kicserélik egy újonnan feltöltöttre, ez 59 másodpercet vesz igénybe. Van azután az úgynevezett DC gyorstöltő módszer, ezzel viszont például a Nissan Leaf akkumulátorának félig történő feltöltése már 30 percet vesz igénybe. Nem kétséges, hogy a taxis, de a siető úrvezető is a cserét részesíti előnyben. A feltöltő-ellátó hálózat problémáját és a benne rejlő üzleti lehetőséget felismerve egy élelmes izraeli alapítású cég, a Better Place kidolgozta a hatékony megoldást. A céget 2007-ben alapították, de már ők szervezték meg a tokiói és yokohamai elektromos taxik ellátórendszerét és több más országgal is tárgyalásban állnak.

Az ellátórendszer alapgondolata az volt, hogy az elektromos autó számára is olyan, független dolog legyen az áram, mint a hagyományos autós számára a benzin. Ne kelljen foglalkoznia az akkumulátor fajtájával, állapotával, elhasználódásával, karbantartásával, ez mind legyen az ellátó feladata. A sofőr csak beáll a kocsijával és egyszerűen kicserélik benne az akksit anélkül, hogy ki kellene szállnia. Ehhez a Better Place az amerikai F–16-os vadászgépek bombabetöltő technikáját vette kölcsön, az elektromos taxi aljában elhelyezett akkumulátort egy külön szerkezet pár pillanat alatt kicseréli, és a taxi már mehet is tovább.

A rendszert havi díj, vagy egyszeri díj ellenében lehet igénybe venni, a taxis számára egy kilométer csupán 4-5 jen (kb. tíz Ft) összegű áramüzemanyagba kerül. Az akkumulátor lítiumion-rendszerű, általában hat évig problémamentesen használható, egy feltöltéssel 160–180 kilométert tud megtenni a gépkocsi. A feltöltőállomások a közüzemi elektromos hálózathoz kapcsolódnak, az áramfelvételt egy speciá lisan erre kialakított szoftverpanel optimalizálja, amelyben az Intel Atom processzora és a Microsoft dotnet szoftja kapott helyet. A program vezérlésével egyszerre több százezer autó tölthető fel csúcsidőben a hálózat túlterhelése nélkül. Londonban is futnak elektromos taxik, kísérleti jelleggel, de az amerikai Sacramentóban is vannak már, San Franciscóban pedig 2010-ben indították őket hároméves kísérleti időszakra.

New Yorkban is elindult a korszerűsítési program, 2012-ig kell lecserélni az összes taxit, de ott csak hibrid kocsikra fogják.

Ha hinni lehet a Kínából érkező híreknek, Sencsen városában 2010. májusban 40 elektromos taxit helyeztek forgalomba, ahol a taxi egy feltöltéssel lefutja az alig hihető 300 kilométert is. De egy friss hír szerint hazánkban is elkészül a nyáron a Brixxon Elektromos Autó Kft. elektromosautó-összeszerelő üzeme, a cég a németországi Potsdamban és a litván fővárosban, Vilniusban helyezi üzembe elektromos bérautó rendszerét. Ehhez a magyar cég nemcsak a saját gyártású elektromos autót szállítja, de biztosítja a szükséges akkumulátort és a feltöltőhálózatot is. Budapest még várhat,mert a hazai városvezetéssel nem sikerült megállapodni. Úgy látszik, már magyar specialitás, hogy a hazai dolgoknak először külföldön kell debütálniuk...

A tavaly szeptembertől működő tokiói elektromos taxik akkucserélő rendszerét is az amerikai F–16-osok bombabetöltő módszere ihlette
A tavaly szeptembertől működő tokiói elektromos taxik akkucserélő rendszerét is az amerikai F–16-osok bombabetöltő módszere ihlette
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.