A Nagy Testvér tényleg figyel
Aki nem tudja, mi az a „süti” (cookie), ne is olvasson tovább. Mert a tudásán kívül esik, hogy a saját privát szférájának védelmével foglalkozzon.
A süti a legrégebbi, legegyszerűbb, ráadásul jól felderíthető követési módszer, amellyel a weboldalak adatokat gyűjtenek rólunk, és webhely-látogatási szokásainkról. Tiltsuk csak le a „sütiket”, hogy megláthassuk, hány megszokott weboldal háborodik fel azon, hogy nem gyűjthet adatot, lesz olyan, amely nem is jelenik meg. Internet Explorerben: Eszközök
– Beállítások/Adatvédelemfül – Magas adatvédelmi szint, vagy a Speciális panelen az „Automatikus cookie-kezelés felülbírálata” jelölőnégyzetet, majd a „Blokkolás”, illetve „Letiltás” rádiógombokat be kell kattintani. Firefoxban: Eszközök – Beállítások/Adatvédelem – a „Sütik elfogadása webhelyekről” jelölőnégyzetet üresre kell kattintani. (Megjegyezzük, hogy van olyan beállítás is, hogy engedélyezzük ugyan a sütiket, de törlődjenek a böngészőből, amikor kilépünk. Ettől a böngésző indulása és működése valamelyest lassabb lesz...)
Ettől függetlenül minden olyan webhely, ahova be kell regisztrálni, készít statisztikát arról, hogy mikor jelentkeztünk be, és hogy mely oldalakat látogattuk meg. Az ingyenes és fizetős tartalomkezelő rendszerek (CMS-ek, portálmotorok) alapszolgáltatása, hogy efféle statisztikákat készítenek. Így tudnak a hirdetőiknek elszámolni, hogy az adott oldalon levő reklámot hányan látták, s pláne hányan kattintottak is rá.
Az online játékok a saját céljaikra még részletesebb felméréseket készítenek. Mások céljaira meg rendszeresen rendelkezésre bocsátják az adatokat. Legutóbb ezer, nyilván az adatgyűjtésről értesített és azzal egyetértő World of Warcraft-játékos viselkedését figyelte a játékban – és azon kívül a klasszikus (annak idején a Windows megalapozásában is részt vevő) Xerox PARC kutatóközpont egy társadalomtudományi munkacsoportja.
Azt találták, hogy a játékosok online személyisége erősen hasonlít a valódira. Az extrovertáltak szívesen és sokat társalogtak egyéb online helyeken, nagyobb gyakorisággal álltak össze másokkal a játékon belül szörnyek vagy rivális bandák legyőzésére. Akik pedig a gondozásra célzott kérdésekre adtak jobb válaszokat, azok a játékban is inkább a nem harcos tevékenységeket, például a felfedezést, bolyongást kedvelték. A csoport azt tervezi, hogy a vizsgálódást kiterjesztik az általános webes tevékenységre. Erős feltevésük, hogy azok segítségével is fel lehet térképezni a személyiséget, és annak megfelelően alakítani a webhelyek által felkínált tartalmat. Szóval az interneten lehetsz akár kutya is –, de hogy harapós vagy szelíd, az az eredeti vérmérsékletedtől függ...
Talán annak is közismertté kellene válnia, hogy a keresők találatai erősen függenek attól, milyen nyelvű Windowsból, milyen nyelvű böngészőből indítjuk a keresést. Ha ennek kiküszöbölésére angol böngészőt használunk és angolra állítjuk a keresőt is, akkor meg az internet-(IP-) címünkből tudja meg a kereső, melyik országból jelentkeztünk, és ennek megfelelően állítja össze a találatokat. Ennek mint adatgyűjtők, akár örülhetnénk is, hiszen a területileg elérhetőbb találatok esetleg hasznosabbak. Viszont a kereső ilyen működése megszünteti azt a lehetőséget, hogy a világ távoli tájairól is ránk bukkanhassanak.
Nem igaz tehát, hogy egyetlen weboldallal a teljes internet számára elérhetővé váltunk. A megtalálhatóságért meglehetősen sokat kell dolgozni, ráadásul ezt csak különleges szakértelem birtokában érdemes megtenni – vagy sok pénzért keresőoptimalizáló (SEO) szakembert kell igénybe venni. Többek között ezért is esélytelenek az egészen kis- és középvállalatok a világpiacon, illetve egyáltalán nem bízhatják pályafutásukat csak az internetre.