Az igazi fényújság
A jövőből visszanézve talán a könyvnyomtatáshoz hasonló jelentőségű lépésnek tűnik majd (vagy egy újabb megmosolyogtató kísérlet, hogy pénzt kérjenek valamiért, ami ingyen is elérhető): a héten elindult a The Daily, a Murdoch-féle News Corp. iPad-re előfizethető digitális napilapja.
A világhálóról érkező, az Apple táblagépére optimalizált tartalom átmenet az online hírlapok és a nyomtatott újságok között: fizetni kell érte (hetente 99 centet vagy évente 40 dollárt), és ritkábban frissül majd, mint az internetes hírportálok (de azért naponta többször), ugyanakkor nem kell kinyomtatni, és nem lesz papíralapú változata. Vitathatatlan előnye, hogy hajnalra garantáltan az előfizető gépére kerül, kézbesítési problémákra nem kell számítani. „Terjesztési költségként” viszont számításba kell venni az Apple által kért felülethasználati díjat, ami általában a profi t 30 százaléka (vagyis azért nem elhanyagolható).
A fő célcsoportot a magasan képzett, jól szituált, napilapokat nem olvasó, tévét nem néző, de a hírek iránt érdeklődő, már a számítógéppel együtt felnőtt techgeneráció alkotja. A tartalmat két szerkesztőségben –New Yorkban és Los Angelesben, vagyis az USA keleti és nyugati partjának „fővárosában”– állítják elő, illetve szabadúszó újságírók hálózata szállítja majd. Az új kiadvány mindössze három rovatból áll majd: hírek (a politikától a bulváron és a sporton át az informatikáig bármiről), pletykák (ebbe a körbe vélhetően a blogok felől érkező szerkesztett tartalmak kerülnek), vélemények (külső publicisztikák és szerkesztőségi álláspontok).
A lapindításhoz szükséges befektetés az üzleti terv szerint akkor térül meg, ha sikerül legalább egymillió olvasóra szert tenni. A kísérlet eredményét – némi túlzással – az egész globális nyomtatott sajtó érdeklődve figyeli: az ágazat legalább egy éve küzd az új technológiai platformok, illetve az üzletimodell-váltás kihívásaival – leginkább azzal, hogy a minőségi tartalom előállítása egyedül reklámokból nehezen finanszírozható, az internet közössége viszont az ingyenességhez lett szoktatva. Ha Murdoch próbálkozása sikerül, az látványos változásokat indíthat el a hagyományos és az online médiában is.