Mobilpénztárca másképp
Maga a mobilfi zetés egy készpénzkímélő fizetés mód, amelynek keretében a szolgáltatásra szerződött ügyfelek egy speciális bankszámlaegyenleg, illetve hitelkeret terhére indíthatnak fizetési tranzakciókat mobiltelefonjukról. Ehhez egy új – ingyenesen kicserélhető – SIM kártyára, szerződéskötésre, bankszámlanyitásra (és -feltöltésre) – tehát némi utánajárásra van szükség. Egyelőre két mobilszolgáltató ügyfelei használhatják az alkalmazást. A harmadik, a Vodafone mobilfizetési osztályának vezetője, Nyéki Zsolt szerint a mostani megoldás erősen korlátozott, mindössze egy bankkal lehet szerződni, és a szerződéskötés is elég sok macerával jár. Ők akkor fogják tudni támogatni a megoldást, ha az az ügyfeleknek nagyobb mozgásteret engedélyez.
– 2008 óta működik ez a fizetési mód Magyarországon – tudtuk meg Kappéter Bélától, a mobilfi zetés banki hátterét nyújtó FHB Bank kommunikációs igazgatójától. (A banknak mindöszsze négy fiókja van Budapesten, vidéken sem túl elterjedt.) A már bevált, de csak a telefonszámla terhére történő költés, a 2005-ben indult mobilvásárlás kezdetben szintén erősen korlátozott volt. Parkolás, autópályadíj volt fi zethető ilyen módon. Később ezek a lehetőségek bővültek, a www.izishop.hu oldalon jelenleg kilenc szolgáltatás, illetve termék érhető el.
– A mobilfizetés az egyetlen pénzügyi tranzakciós lehetőség, ahol elérhető a valós idejű pénzmozgás két felhasználó között, bármikor. Ennek igazolására mindkét fél azonnal visszajelzést kap mobiljára – magyarázza Kappéter. Tehát például azonnal lehet pénzt küldeni valakinek, aki azt a számlához tartozó bankkártyával akár készpénzként is használhatja. Ilyen megoldás bankszámlák között már ma is működik, tehát egy mobiltelefonról akár indíthatunk átutalást is. A mobilfizetés igénybevételéhez nem kell okostelefonnal vagy más extra kiegészítővel rendelkezni, elég, ha SMS-képes a készülék.
A mobilfizetés piaca hazánkban még kialakulóban van, de már lehet látni a felhasználói aktivitást. Van egy erősen technikafüggő, főleg fiatalokból álló réteg, akik szeretik mindenre a telefonjukat használni – főleg ők alkotják az ügyfélkört. – A telefonhasználat és a banki ügyfélszámok alapján nagyobb arányú a budapesti és a szolnoki felhasználók száma – mondja Laber Zsuzsa, a Spar kommunikációs igazgatója. Az eddigi legnagyobb költés egyébként százezres nagyságrendű volt, közüzemi díjakat egyenlített ki az illető a mobiljával.