Reklámblokk
Felforgathatja az online reklámok világát Az Internet Explorer 9-es változatának megjelenése. Az új böngészőben lesz egy beépített adatvédelmi alkalmazás, amely – opcionálisan – blokkolhatja a kéretlen adatgyűjtő szolgáltatásokat, amelyeken a jelenleg használt online hirdetések alapulnak.
A szóban forgó szolgáltatások a „sütik” (cookie), illetve a Javascript-kódok segítségével elemezgetik felhasználói szokásainkat, illetve az általunk meglátogatott weblapokat.
A kapott információkat akár egy keresőprogram is felhasználhatja, de a legtipikusabb alkalmazási terület az online-hirdetéseknél a célzás javítása. Aki kapott már e-mailben jegygyűrű-katalógust, miután esküvői honlapokat nézegetett (a pajzánabb tartalmakat és ajánlatokat most nem említjük), az biztosan sejti, hogy hogyan működik ez a rendszer. Az IE9 azonban véget vet a kéretlen kíváncsiskodásnak. Ez egyrészt jó, hiszen a módszerrel eddig olyanok is nyomon tudták követni az online-tevékenységünket, akikre nem szívesen bíznánk rá az adatainkat, másrészt viszont azoknak rossz lehet, akik az internetes hirdetési üzletből élnek.
A Google üzleti modellje például szinte teljes egészében erre a lehetőségre épül – nem véletlen, hogy az elemzők zöme szerint a Microsoft elsősorban a keresőcég orra alá kívánt borsot törni a változtatással. Ha a felhasználó egy kattintással le tudja tiltani a háttérben zajló információgyűjtést, és a böngésző minden új webcím meglátogatásakor rákérdez a tiltás lehetőségére, akkor a hirdetőknek új megoldások után kell nézniük.
Erre ugyanakkor az ingyenes tartalomszolgáltatók is ráfizethetnek, hiszen ők eddig épp az ilyen hirdetésekből finanszírozták a tevékenységüket.