Faliújságtól a kiterjesztett valóságig

Úgy látszik, csak a Google tarka betűsora és hófehér háttere „örök”: a végtelenségig minimalista dizájn változatlan 12 éve, mióta csak elindult a keresőmotorjáról ismert óriás cég. Másoknak nem ilyen „egyszerű”, a honlapjukat külsőleg is folyamatosan fejleszteniük kell, tárhelyet, programokat, kereteket bővíteni, cserélni.

A régóta netezők még emlékeznek a robusztus, harsány, nehezen olvasható, nagyjából egy kaptafára készült, faliújságszerű, egyirányú weboldalakra, amelyek 10-15 éve kezdték ontani az információkat. A régi honlapok főképp örök értékű anyagokat tartalmaznak, mint mesék, történeti anyagok, híres emberek önéletrajzai stb.

– Ezek nagy részét nem újították meg, maradtak a képernyőszéles sorok, szövött mintás szürke tapétaháttér, nagy, 12-14-es betűméret sárga vagy kék színnel, amolyan Power-Point-bemutató formán –mondja Nemeskéri Klára IT-mentor, aki régóta foglalkozik honlapok szerkesztésével.

– Változnak az üzleti jellegű oldalak, az tény. De nem a web 2.0., hanem részben a keresőoptimalizálás, részben az egyre fontosabb használhatóság az, ami megváltoztatta az oldalakat – mondja Berényi Konrád, az onlinemarketing.hu vezető tanácsadója. A legfontosabb változás, hogy a tartalom kialakítása, elrendezése nagyobb hangsúlyt kapott. Az oldalak letisztultabbak, áttekinthetőbbek lettek. De megmaradtak a multimédiás, látványos megoldások is.

Bármilyen hihetetlen, a Facebook és társai népszerűsége ellenére az üzleti honlapok összekapcsolása a közösségi médiaportálokkal még nem mindenhol jelent meg. Az üzleti weboldalak közül kevesen élnek ezzel – fogalmaz az online tanácsadást is nyújtó Berényi. Pedig a Facebookra, iwiwre, Twitterre mutató gombok elhelyezése után jó esetben a látogatók – teljesen ingyen –reklámozzák saját köreikben az adott oldalt!

A jövő trendje egyszerű: a cél, hogy a neten mindenki, mindent, mindenhol el fog tudni érni, és épp ezért mindenki az interneten is fogja tárolni az adatait – fogalmaz Mlinarics József, a honlapok minősítésével és a hazai tartalmak figyelemmel kísérésével is foglalkozó Magyar Tartalomipari Szövetség, www.matisz.hu elnöke. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vállalatok, a hivatalok, az intézmények és az egyének összekapcsolódhatnak egymással és másokkal is.

Ehhez a honlapok, portálok már most is számtalan lehetőséget nyújtanak. Nagy lehetőség van a helyfüggő szolgáltatások kialakításában is, tehát a GPS-koordinátákkal meghatározott helyen „fogható” internetes információk a szó jó értelmében is fenekestül fordíthatják fel életünket, gondolkodásunkat!

Mlinarics József szerint a honlapok a jövőben felhőalapú webszolgáltatásokká alakulnak. A számítógépre telepített szoftverek java része a webböngészőből fog futni és automatikusan frissülni – ezzel elmosódik a határ az offline és az online programok funkcionalitásában. A munkára tanulásra, szórakozásra kialakított kollaboratív interaktív terek egyre hangsúlyosabbá válnak.

A web alapvető infrastruktúra lesz, melynek megjelenítését és kezelését többé már nemcsak PC-k és laptopok, hanem az új generációs mobil eszközök bármelyike (mobiltelefon, táblagép, fényképező, kamera stb.) is könnyen ellátja majd.

Ehhez persze alapvető lesz a széles sávú internet folyamatos elérése, enélkül nem lesz életképes semelyik ilyen eszköz sem.

„Kőkorszaki” weboldalakat is találunk még a neten, de jól látható a fejlődés, ha továbblépünk
„Kőkorszaki” weboldalakat is találunk még a neten, de jól látható a fejlődés, ha továbblépünk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.