Régi trükkök új kutyákkal

Lassan az általános műveltség részévé válik a „felhő” szó technikai jelentése: a felhasználó számára meg nem határozott technológia és készülékhalmaz által nyújtott digitális szolgáltatás. Ugye mennyivel rövidebb?

Vita folyik a zenehasználók körében: az jobb, ha az „anyag” nálam van, vagy az, hogy bármikor elérhető? Az előbbi lassan túlhaladottá válik, lévén, hogy egyre több lehetőség nyílik potom előfizetési díjért igény (szükség?) szerint lényegében bármilyen műsor hallgatására. Ahogy a weboldalak az interneten bármikor igény szerint elérhetők, ugyanez a „felhő” jellegű szolgáltatás a zenével és a filmekkel is megvalósítható.

Az ellentét az „ingyenes” és a „fi zetős”, illetve a „tilos” és a „törvényes” jelzők között is fennáll, a saját tárolóra ugyanis legtöbbször fájlcserélőkről kerül a tartalom, míg az adatfolyam- (stream) alapú szolgáltatás törvényes. Bár az alkotók ebből is meglehetősen szövevényes úton jutnak jogdíjaikhoz. Nem is abból élnek meg: egy friss felmérés szerint a zenészek ugyan többet keresnek, mint az internetkorszak előtt, de ehhez gyakran fel kell lépniük, mert a jogdíjak bizony elapadtak. Ezért a nagyobb keresetért aránytalanul többet kell dolgozniuk, ami esetleg a kreativitás rovására megy.

Az internet- és mobilszolgáltatóknak alapvető anyagi érdekük, hogy minél népszerűbb legyen az adatfolyam-fogyasztás: ez állandó, személyhez köthető bevétel, ez az a paraméter, amelynek növekedésével mérik a cégek működését. Úgyhogy mindent meg is tesznek az adatfolyam-szolgáltatás megvalósításáért; a sávszélesség növelésével, lásd 4G és LTE-hálózatok létesítése, és népszerűsítésükért, lásd a reklámokban az állandóan fülhallgatót viselő fiatalokat.

De a háttérben más jellegű folyamatok is zajlanak: ha a hálózaton túl sok az adatfolyam-fogyasztó, akkor nem jut sávszélesség a telefonálásra. Ebben is ellentétbe kerültek a tartalomgyártók az internetszolgáltatókkal: utóbbiak nem tudnak lépést tartani a sávszélességigény növekedésével. (Azért már régebb óta harcolnak, hogy az internetszolgáltató nem gátolja ügyfeleit a törvénytelen letöltésekben. Emiatt a nagy tartalomgyártók átalánydíjat akarnak beszedni az internetszolgáltatóktól, mintha az ablakgyártónak fizetnie kellene a festőnek, ha valaki látja a festményét az ablakból...)

Ezért a szolgáltatók egyelőre kicsit fékezni szeretnék az adatfolyam sávszélességét – ami éles ellentétben van az internetsemlegesség alapelvével. Az adatfolyam az adatfolyam: akár zene, akár film, akár telefonálás, például a versenytársé vagy egy adott régióé. Ha különbséget tesznek közöttük funkció vagy főleg fogyasztói régió szerint, akkor a következmények beláthatatlanok, vagy inkább nagyon is beláthatók lesznek. (Lassabb lesz a filmletöltés, vagy egyes területeken nem lesz elérhető...)

Hol vannak itt a kutyák és a trükkök? Nos, az a modell, hogy a felhasználónál csak a vételi készülék van, a számítási szolgáltatást pedig központi gép nyújtja, körülbelül 60 éves. Ha kicsit általánosítunk, akkor ez a „központi forrás, helyi használat” modell még régebbi: hogyan is működik a színház, a mozi? Ezért groteszk a figyelmeztetés: „jelentse, ha azt észleli, hogy valaki hang- és képrögzítő berendezést használ”, hiszen mindenki ezt teszi. Hallgat, néz, és raktároz...

Zenét és képet vagy akár filmet is célszerűbb lesz az adatfolyamból „kortyolni”
Zenét és képet vagy akár filmet is célszerűbb lesz az adatfolyamból „kortyolni”
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.