Természetvédők óvnak a biodízeltől
A tanulmány szerint Belgiumnál kétszer nagyobb területet kell ültetvények céljára átalakítani – erdőket, természetes ökoszisztémákat veszélyeztetve – akkor, ha az EU-tagállamok nem változtatják meg az élelmiszernövény-alapú üzemanyagok előállítására vonatkozó 2020-as célkitűzéseket. Eszerint Európában 2020-ra a közlekedésben felhasznált üzemanyagok 9,5 százaléka bioüzemanyag lenne, aminek 90 százaléka élelmiszernövényekből származna. Ha figyelembe vesszük a földhasználat-változást is, kiderül, hogy a bioüzemanyagok az üvegházgáz-kibocsátást évi 27–56 millió tonnával növelnék, ami egyenértékű azzal, mintha 2020-ig további 12–26 millió autót hoznánk forgalomba. Ha nem változnak meg az európai uniós célkitűzések, a bioüzemanyagok felhasználásának növekedése a következő évtizedben sokkal több kárt okoz bolygónk éghajlatában, mintha ugyananynyi energiát a fosszilis üzemanyagokból használnánk fel.
„A bioüzemanyagok miatt sokkoló mértékben pusztulnak majd el erdők és természetes élőhelyek. Az ebből származó, éghajlatváltozást okozó üvegházgáz-kibocsátások következtében a bioüzemanyagok nagyobb mértékben szennyezik a környezetet, mint a fosszilis üzemanyagok. Ezért sürgősen át kell értékelni a bioüzemanyagokra vonatkozó uniós célkitűzéseket, és biztosítani kell, hogy a megújulós célkitűzések teljesítése ne vezessen környezetpusztításhoz” – véli Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének munkatársa.
„A bioüzemanyagok nem nyújtanak éghajlatbarát megoldást energiaigényünk kielégítésére. Az EU célkitűzései lényegében lehetővé teszik a cégeknek, hogy folytassák a világ szegényeitől történő területfoglalást, azért, hogy megtöltsék autóink tankjait, elvéve az éhezők elől az élelmiszerek megtermelésére használható földterületeket. Az európai energiapolitika milliókat veszélyeztet, kockáztatva Afrika egyébként is törékeny élelmiszer-ellátási helyzetét” – tette hozzá Laura Sullivan, az ActionAid munkatársa. „E tanulmány világosan megmutatja, hogy a bioüzemanyagokat semmilyen állami támogatásban, adókedvezményben nem szabad részesíteni. A közlekedés terén a környezeti problémákra nem ez a megoldás, hanem a környezetkímélő módok, a vasút, a közösségi közlekedés, a kerékpározás ösztönzése” – összegezte Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
A szervezetek arra hívják fel az EU-tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy sürgősen tekintsék át a bioüzemanyagok által az éghajlatra és az élelmiszer-ellátás biztonságára gyakorolt tényleges hatásokat, és helyezzék előtérbe a közlekedésben is az energiahatékonyságot. Új szabályozásra van szükség, amely figyelembe veszi a bioüzemanyagok teljes karbonlábnyomát, beszámítva a közvetett földhasználat-változásból származó tényezőket is.