Nem csak like-kal él az ember
Not like – szabad fordításban, „hunglish” nyelven – nem tetszik –, vagyis az eddigi vidám „Tetszik” gomb fordítottja az egyik legtöbbet hiányolt alkalmazások közé tartozott a Facebook közösségi oldal kiegészítői közül. A „like” gomb arra jó, hogy egy nekünk tetsző dolgot a Facebookon ajánljunk ismerőseinknek. Idén nyár közepén azonban megjelent az interneten egy ingyenes kód, ún. „widget” – amit bárki egyszerűen beilleszthet weboldalába, és akkor nála és a látogató Facebookos üzenőfalán is egy lefelé fordított hüvelykujjat mutató „gomb” sematikus képe jelenik meg. Vagyis az öszszes ismerősének felhívja a figyelmét arra az oldalra és az ott található – neki nem tetsző – tartalomra.
– Megduplázzuk a lehetőségeket, nem csak egyféle módon lehet véleményezni és egyben az üzenőfalon ismerőseinkkel megosztani valamit – mondja lapunknak a tévés szoftverek fejlesztésével is foglalkozó nemzetközi cég vezetője, Moldován Csaba.
A gombra kattintva egy statisztika is készül, amit a Facebookon és az eredeti oldalon is látni lehet: ezzel mérhetővé teszi a látogatók ilyen vagy olyan véleményét. És erre szükség van, hisz július 21. óta több mint 450 weboldalba illesztették be az általunk kifejlesztett „widget”-et. Főleg blogok, vagyis a véleményalapú újságírás fórumai, ahol használják – mondja Moldován.
Az interneten elérhetők különböző kiegészítések, a Facebook és a böngészők programozói is hoztak már létre alkalmazásokat, amivel „nemtetszést” lehet kifejezni és megosztani, de a felhasználók talán nem elég médiatudatosak, hogy ezek telepítésével bajlódjanak.
– Amerika túl konzervatív, félnek a hirdetők elbizonytalanodásától, nem merik vállalni, hogy az emberek negatív véleményt fejtsenek ki egy-egy termék vagy szolgáltatás népszerű oldalán, mindenki szeme láttára – véli Moldován. És talán nem csak Amerika „fél” ettől?!
A magyar emberek (és így az internetezők is) alapvetően irigykedő, előítéletes, verbálisan agresszív kommunikációt folytatnak – mondja Rab Árpád, az Információs Társadalom és Trendkutató Központ igazgatója. – Általános az információszegénység, szubjektívek a döntésfolyamatok, illetve elterjedtek a különféle összeesküvés-elméletek. Telje sen hiányzik a vitakészség, a vélemények ütköztetésének érvekkel való megtámogatása, ugyanígy hiányzik a nyitott gondolkodás, beszélgetés. Ideológiai, médiavezérelt, szubjektív döntések irányítják az átlagember életét, ez egyértelműen a feudalizmusban gyökerezik, és ezt erősítették meg később a kommunista rendszerek is. Ez egy társadalmi kommunikációs sajátosság, ami nemcsak a magyarokra jellemző, de ránk nagyon határozottan – fogalmazza meg az online beszélgetésekre is vonatkozó magyar virtust Rab Árpád.
A magyar oktatásban sem szerepel az internetes vitakultúra oktatása – mondja Hornyák Judit középiskolai tanár, aki dr. Fehér Péterrel közösen dolgozva komoly szerepet vállalt a Netgeneráció közelmúltbeli kutatásában. – Hasznosnak tartanám, ha lenne erre vonatkozóan terve az oktatási kormányzatnak... A diákoknak ebben a labilis, értékvesztett világban nagyon fontos a valahova tartozás érzése – véli a gyakorló tanár. Nem hinném, hogy a kritikus gondolkodás megjelenik a negatív kommentekben. Inkább csak a „történjen már végre valami” érzése hozza elő belőlük a negatív, olykor brutális stílusú kommenteket.
De akkor mire lehet jó a „nem tetszik” gomb? Pl. a locapol.com oldalon az aktuális önkormányzati választásokon induló jelölteket véleményezni, ami rögtön megjelenik a facebookos üzenőfalunkon, és ott tovább kommentelhető akár. Elég egy rossz megnyilatkozás, egy buta kiszólás, és már kapják is a negatív szavazatokat. Ide egyébként bárki feltöltheti települése jelöltjeit, és így a közösségi portál egy online „ígéretmérő” oldalként funkcionálhat a választások után – javasolja a not like gomb mindennapi használatát Moldován Csaba. De az árnyaltabb közösségi véleménynyilvánítás a „like” gombbal is működik. A jól megfogalmazott negatív üzenet is éppoly könnyen „lájkolható”, így semmi akadálya annak, hogy kifejezzük ellenérzéseinket. Ez viszont már több aktivitást kíván a felhasználó részéről. És az nem mindenkinek tetszik.