Dől a foci

A labdarúgó-világbajnokság első napjaiban készült felmérések szerint minden második felnőtt magyar férfi élőben követi a mérkőzéseket, azaz aki teheti, munkaidőben is meccset néz – még ha a munkahelye történetesen az Országház is. A legelvadultabb szurkolókat mobiltelefonos csengőhangjukról lehet megismerni: náluk most a vuvuzela dívik.

Már a foci sem a régi: bár még rengeteg embert vonz a televízió képernyője elé, már korántsem csak a tévéfotelben ülve vagy az éttermek, sörözők képernyői előtt lehet drukkolni a nemzeti válogatottaknak. Az csak természetes, hogy a meccsekkel kapcsolatos híreket – a kezdési időpontokat, a lejátszott mérkőzések összefoglalóit – megtaláljuk a világhálón, de ha nem tudunk, netán nem akarunk másokkal együtt drukkolni a tévé előtt, vagy nem tudunk megegyezni abban, hogy a család mit akar nézni, választhatunk intimebb környezetet. Nézhetjük a közvetítéseket laptopon, az asztali PC monitorán, vagy ha végképp nincs jobb megoldás, az internetképes okostelefon képernyőjén is.

Magyarországon június 22-től, amikortól két mérkőzést játszottak egy időben, az m1-en és internetes partnerein – a telesport.hu-n és az Indexen – kívül az m2 is közvetíti online a meccseket.Műszaki szempontból szintén két lehetőség közül lehet választani: az egyikhez a Microsoft Silverlight, a másikhoz az Adobe Flash lejátszójára van szükség a számítógépen – az utóbbi csak kisebb ablakban adja az Index hírportáltól érkező, és persze ott is látható adást. (Mindkét közvetítés csak Magyarországról érhető el, ezt a számítógépek IP-címe alapján ellenőrzi a rendszer, viszont egy harmadik csatornát bizonyos külföldi országok nézői számára tart fenn az MTV.)

Mint Mucsi Csaba, az MTV Újmédia főszerkesztője elmondta, a világbajnokság elején még három látogatóból kettő választotta a Silverlight lejátszót, most öt felhasználóból három ezt favorizálja a Flash player rovására. Egyébként a vb kezdete óta hétköznaponként átlagosan 65-75 ezer látogatót számlál a köztévé internetes sportarénája. A csúcsot a Honduras–Chile összecsapásnál mérték, amikor egyszerre csaknem 20 ezren követték az MTV és az Index sportközvetítését.

Az IP-címek alapján az is megállapítható – tette hozzá Mucsi Csaba –, hogy a legtöbben a fővárosból, továbbá –más vidéki városokat megelőzve – Törökbálintról és Budaörsről kapcsolódnak be az internetes adásba, alighanem a munkahelyi internet-hozzáférést kihasználva.

Aki nem rest idegen nyelvek gyakorlására használni a futballközvetítést, netán nem elégedett a hazai internetes sugárzás minőségével, és esetleg hajlandó mindezért kicsit a zsebébe is nyúlni, az bőséges választékot talál a világháló bugyraiban. Pár pillanat alatt egész sor olyan oldalt dobnak ki a keresők, amelyek több ezer tévécsatorna műsorát teszik elérhetővé, általában egy ehhez szükséges szoftver letöltése után. Ilyen például a tvonweb4us.com, amelyik állítólag 3500-nál több – köztük 182 magyar (?!) – csatornát közvetít, sávszélesség-problémák nélkül. A Google adatai szerint az egyébként krikettrajongó indiai ak körében szintén megnőtt az érdeklődés a futball iránt: minden korábbinál több internetező keresett rá a 2010-es világbajnoksággal kapcsolatos kulcsszavakra.

Míg az online vb-közvetítés előnye az, hogy a személyi számítógép vagy laptop képernyője előtt nem zavar senki, addig a tévés meccsnézés jobbára közösségi élmény. Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere szerint a nagy sportesemények előtt és közben közel háromszor annyi készülék fogy, mint a semleges időszakokban. A tévéosztályok forgalma a világbajnokság előtti napokban a karácsonyi szinttel vetekedett.

A vevők többsége a vb előtt, kisebb része az esemény közben szánja rá magát a vásárlásra. A házibéke megőrzése érdekében – mondta Szánthó Balázs – a többhetes sportfüggőség idején sok család szerzi be a második tévékészüléket, hogy ne legyen vita a műsorválasztás miatt.

Méret szempontjából továbbra is a 82 cm képátlójú LCD tévé a sláger, de növekszik a 107 cm és az e fölötti kategóriák forgalma is; a lényeg a full HD-felbontás és a beépített MPEG4-es digitális tuner. Az LCD tévéknél újdonságszámba menő, jobb kontrasztot adó és kisebb áramfogyasztást ígérő LED-es háttérvilágítás már minden ötödik hazai vevőnek megéri, ezzel szemben a háromdimenziós képet adó készülékeket egyelőre csak a műszaki újdonságok legelszántabb hívei veszik, akiknek fontos, hogy a legújabb technológia legyen a birtokukban. Ők boltonként hat-nyolcféle 3D-s készülék közül választhatnak, a 3D-s tartalmak felfutása azonban még várat magára.

Ugyanakkor az elmúlt egy évben ugrásszerűen nőtt a digitális földi műsorszórás vételére alkalmas, MPEG4-es tunerrel szerelt tévékészülékek aránya, a futball-vb közeledtével pedig keresettebbek lettek azok a set top boxok is, amelyek a földi sugárzású digitális csatornák vételéhez szükségesek tuner nélküli tévék mellé. Ma már – emelte ki Szánthó Balázs – tíz eladott tévékészülékből kilenc rendelkezik ezzel a digitálisan vevő funkcióval.

A 3D még csak ígéret, a LED tévé részesedése már kimutatható
A 3D még csak ígéret, a LED tévé részesedése már kimutatható
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.